ارزیابی خدمات پس از فروش شرکتهای عرضهکننده خودرو
دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت، وضعیت ارزیابی خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه کننده خودرو در سال ۱۳۹۹ را بر اساس دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش منتشر کرد.
به گزارش
گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از شاتا، ۵۱ شرکت در این راستا تحت ارزیابی قرار گرفتند که ۲۹ شرکت در حوزه خودروهای سبک (۱۵ تولیدکننده و ۱۴ وارداتی) و ۲۲ شرکت در حوزه خودروهای سنگین بودهاند.
امتیاز شاخص وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال گذشته (بازه زمانی ارزیابی شده) ۶۷.۶ درصد است که متوسط صنعت سبک ۶۸.۹ درصد و متوسط صنعت سنگین ۶۳.۸ درصد میباشد.
در میان ۵۱ شرکت ارزیابی شده در سال ۱۳۹۹ هیچ یک موفق به کسب رتبه یک نگردید، اما برای نخستین بار یک شرکت در حوزه شاخص (امتیاز کل و نتیجه عملکرد) شرایط کسب رتبه یک را برآورد نموده است.
در این راستا ۳۷.۳ درصد شرکتها رتبه دو، ۲۵.۵ درصد از شرکتها رتبه سه و ۲۹.۴ درصد رتبه چهار را بدست آوردند.
همچنین در حوزه نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش نیز ۲۴۳۲ نمایندگی شامل ۲۰۱۰ نمایندگی خودروی سبک و ۴۲۲ نمایندگی خودروی سنگین ارزیابی شدند.
امتیاز وضعیت انطباق سیستم خدمات پس از فروش در سطح شبکه نمایندگیهای مجاز ۸۵.۲ درصد بوده است که متوسط صنعت سبک ۸۶.۳ و متوسط صنعت سنگین ۷۶.۴ میباشد.
نتایج ارزیابی نمایندگیهای مجاز شرکتهای عرضه کننده خودرو در سال ۱۳۹۹ نشان میدهد استانهای ایلام، گیلان و خراسان جنوبی بالاترین و استانهای مرکزی، زنجان و قم پایینترین میزان انطباق با الزامات قانونی را در بین شاخصهای ارزیابی نمایندگیهای مجاز داشتند.