پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از کاهش مصرف سوخت در شبکه ریلی در صورت اجرایی شدن ۱۶ قراردادی که امروز به امضا رسید خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای میعاد صالحی در گفتگو با خبر ۱۴ افزود: این قراردادها زمینه ورود بخش خصوصی به کاهش مصرف سوخت را فراهم میکند.
متن گفتگوی آقای صالحی با خبر ۱۴ به این شرح است:
مجری: گفته شده که ناوگانی که امروز به شبکه ریلی کشور ملحق شده برخلاف دفعات پیش کاملا جدید و نو بوده، در این زمینه توضیح بدهید؟
آقای صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن: امروز آیین ورود ۳۳۹ واگن باری نو، دو لوکوموتیو نو و ۵ واگن مسافری نو به شبکه ریلی کشور را داشتیم که تولیدش مربوط به سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد رشد داشت. طبیعی است که در حوزه حمل و نقل ریلی وقتی شرایط را برای ورود بخش خصوصی تسهیل میکنیم آنها هم استقبال میکنند. الحمدالله این سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومان بود که در خبر هم گفتید. این اولین بار بود که همه ناوگان مان نو بود یعنی در دفعات گذشته بخشی از ناوگانی که به شبکه ریلی وارد میشد حالا ممکن بود لوکوموتیو یا واگن مسافری اینها علاوه بر بحث نو واگنهایی بودند که تعمیرات یا بازسازی شده بود، ولی امروز الحمدالله همه این واگنها و ناوگان نو بود که به شبکه ریلی وارد شد تا بتواند خدمت ارزشمندی را به مردم عزیزمان ارایه بکند. این نکته را هم بگویم که سال گذشته یعنی در سال ۱۴۰۱ با هزار و ۵۹۸ واگن باری تولیدی که همه اش تولید داخل است و همه اش هم سرمایه گذاری بخش خصوصی است رکورد تاریخ تولید داخل در حوزه واگن باری را شکستیم. امسال هم در سه ماهه اول باز تولید واگن هشت درصد بالاتر از سه ماهه سال گذشته بود.
مجری: در مورد تفاهم نامهای هم که با ۱۶ شرکت خصوصی و برای کاهش میزان مصرف سوخت طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بسته شده است هم بگویید.
آقای صالحی: امروز اتفاق بسیار مهمی در حوزه حمل و نقل ریلی افتاد که یک قفلی شاید بعد از پنج، شش سال که در موضوع اجرای ماده ۱۲ قانون مربوطه بحث موانع تولید بود سالها بود که این قانون اجرا نمیشد و در پیچ و خمهای اداری در دولت گذشته مانده بود الحمدالله بعد از پیگیریهای متعدد که راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت تشکر میکنم از حمایتهای آقای بذرپاش وزیر محترم راه و شهرسازی هم آقای مهندس اوجی وزیر محترم نفت که حمایت کردند ما توانستیم موافقت نامه دو وزیر را با اصلاحاتی که انجام شده بود به نفع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه حمل و نقل ریلی به امضاء رسید بعد از آن جلسههای متعددی را بنده با رئیس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت برگزار کردیم، چون این قانونی که از آن صحبت میکنیم ماده ۱۲ تا سقف ۷ و نیم میلیارد دلار کشش دارد که در راستای صرفه جویی مصرف سوخت به عزیزانی در حوزه حمل و نقل ریلی ایفای نقش میکنند و سرمایه گذاری میکنند سرمایه شان بازگردد.
آقای صالحی: امروز با ۱۶ شرکت که شاید پنج، شش سال قبل در این حوزه ورود کرده بودند و سرمایه گذاری کرده بودند، ولی زیر ۱۰ درصد سرمایه گذاری شان بهشان پرداخت شده بود و سالها این متوقف مانده بود الحمدالله با جلساتی که با شرکت ملی نفت داشتیم همچنین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرارداد مربوطه بین اینجانب و امضای اینجانب و رئیس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضاء شد و امروز امضایی که صورت گرفت ذیل آن قراردادها و توافق نامههای قبلی بود که بنده با ۶ شرکتی که قبل از این سرمایه گذاری کرده بودند بستیم. مبلغش همه شان بخش خصوصی اند مبلغ دو هزار میلیارد تومان است که زیر ۱۰ درصد قبلا پرداخت شده بود ۵ سال این موضوع یعنی فقط یک سال انجام شده بود و پنج سال متوقف مانده بوده الحمدالله با امضایی که امروز انجام شد امیدواریم که در کوتاهترین زمان این دو هزار میلیارد تومان که شاید ۹۰ درصدش برمی گردد به همین سالها با تلاشی که همکارانم در راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتند و حمایتی که شرکت ملی نفت خواهد داشت بتوانیم این وجوه نقد را وارد کنیم به حوزه حمل و نقل ریلی این نکته را هم بگویم یک اتفاق بسیار مهم افتاد با امضایی که امروز انجام شد شرکتهایی که در سنوات گذشته اقدام به تولید واگن و یا لوکوموتیو کردند و در طول این سالها بارنامه داشتند یا بلیت صادر شده برای استفادهای که از این واگنها انجام شده در سنوات گذشته همه آنها را به حساب میآوریم و یک نکته بسیار مهم که عملا این عطف ماسبق میشود به ازای هر تن کیلومتر ۳۵ سی سی و به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی سی صرفه جویی در حوزه گازوییل صورت گرفته و این را با گزارشی که خواهیم داد شرکت ملی نفت پرداخت خواهد کرد نتیجه اش این خواهد شد که در حوزه حمل و نقل ریلی یک جذابیت ویژهای را خواهیم داشت به گونهای که سرمایه گذاری عملا در حوزه حمل و نقل ریلی میتواند آی آر آر بالای ۵۰ درصد را به ما بدهد و عملا ضمن تثبیت سرمایه گذاران فعلی در حوزه حمل و نقل ریلی فضا را باز کنیم برای این که سرمایه گذاری خصوصی در حوزههای دیگر در حوزه حمل و نقل ریلی بیایند.