• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۹
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
ابراهیم‌پور:

مردمی‌سازی آموزش کلید کاهش نابرابری‌های آموزشی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بر لزوم تمرکز زدایی و مردمی‌سازی آموزش به‌ویژه در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: اصلاحات آموزشی تنها به تغییر محتوا و معلم کافی ختم نمی‌شود.

مردمی‌سازی آموزش کلید کاهش نابرابری‌های آموزشی است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی با اشاره به نتایج پایین نمرات دانش‌آموزان استان‌های مرزی در امتحانات نهایی، ساختار متمرکز نظام آموزشی کشور را یکی از عوامل اصلی در نابرابری آموزشی دانست و گفت: نظام آموزشی ما دولتی و متمرکز است و این ساختار امکان تحقق عدالت آموزشی را فراهم نمی‌کند، هر جا دولت به تنهایی محور بوده، عدالت تضعیف شده و هر جا که جوامع محلی و مردم وارد شده‌اند، کیفیت آموزشی ارتقا یافته است.
نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی جداول ۱۹ و ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه در کمیسیون آموزش، بر لزوم تمرکز زدایی، مردمی‌سازی آموزش و تقویت نقش مدارس تاکید کرد و افزود: تجربه‌های موفق جهانی نشان می‌دهد واگذاری اختیار به سطح مدرسه و خانواده، راهکار موثری برای کاهش شکاف طبقاتی آموزش است.

عوامل فراتر از آموزش در کاهش عملکرد دانش‌آموزان
وی با بیان اینکه نگاه کمیسیون آموزش تنها به محتوا محدود نمی‌شود، اظهار داشت: عوامل اقتصادی، اجتماعی، امکانات آموزشی، کیفیت معلمان، شرایط خانوادگی، امنیت روانی و حتی تغذیه را نیز در عملکرد دانش‌آموزان موثر می‌دانیم؛ به همین دلیل، در قالب برنامه هفتم توسعه به طراحی بسته‌های منطقه محور برای ارتقای عدالت آموزشی پرداخته‌ایم.

تأکید بر استفاده از داده‌های ارزیابی و الزام قانونی
نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به اهمیت نتایج ارزیابی‌ها، اظهار داشت: این داده‌ها برای ما تصمیم‌ساز هستند؛ از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم که راهکار‌هایی منطقه محور و هدفمند برای مناطق محروم ارائه کند.
ابراهیم‌پور کمبود منابع و امکانات آموزشی در مناطق مرزی را از عوامل اصلی کاهش نمرات دانش آموزان دانست، گفت: قطعا با ارزیابی‌ها این کمبود‌ها را لحاظ می‌کنند؛ مقایسه عملکرد مناطق محروم با برخوردار، بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، ناعادلانه و گمراه کننده است، مجلس پیگیر تخصیص منابع ویژه و بهبود وضعیت معیشتی معلمان این مناطق است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحات آموزشی، یادآور شد: اصلاحات آموزشی تنها به تغییر محتوا و معلم کافی ختم نمی‌شود؛ کمیسیون در حال تدوین شاخص‌هایی برای ارزیابی کیفی تاثیر این تغییرات است، چرا که اگر در شرایط نامناسب اجرا شوند، کارایی خود را از دست می‌دهند.

پیگیری نارضایتی‌ها و اصلاح سیاست‌های آموزشی
ابراهیم‌پور در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مسئول اصلاح مسیر است؛ اگر سیاست‌های آموزشی باعث نارضایتی یا نابرابری شود، موظف به اصلاح هستیم. با توجه به بازخورد‌ها درباره نتایج اخیر امتحانات نهایی، در حال بررسی ابعاد مختلف موضوع هستیم و در صورت نیاز، از مسیر‌های قانونی و تقنینی برای اصلاح سیاست‌ها استفاده خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کمیسیون ایمنی راه‌ها مسئول بررسی علل حادثه کوار است
تأمین آب بوستان جنگلی ۱۵ خرداد
برگزاری کنگره شعر ایران حسین در شهرستان ماهشهر
دیدار استاندار لرستان با هیئت نظارت بر انتخابات لرستان
واکنش مسکو به تهدید و ادعای اخیر ترامپ درباره بریکس
گران شدن نان و اما و اگر‌های قوت غالب سفره ایرانی‌ها
۲۲ کشته و ۳۶ مصدوم در واژگونی اتوبوس زائران قیروکارزین
ثبت نام بیش از ۲ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سماح
پایان عملیات مرمت خط انتقال آب در سمنان
نسل جدید دستگاه تثبیت کننده ولتاژ برق
دیدار جامعۀ قرآنی با خانوادۀ شهید طهرانچی
دعوت از فوتبالیست گرمساری به اردوی انتخابی تیم ملی
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان رتبه ۸ کشور در زمینه کیفیت
بر پایی نمایشگاه صنایع دستی معلولان در چرام
کشف لاشه فُک خزری در سواحل رضوانشهر
محاکمه در شب دهم روی صحنه رفت
لزوم مدیریت مصرف آب در هوای گرم تابستان
مراسم چهلمین روز عروج شهدای اقتدار برگزار می‌شود
آب‌های خاکستری منبعی پایدار و سودآور
ثبت نام بیش از ۱۳۰ هزار متقاضی سفر اربعین در سامانه سماح
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تقابل ایران و پاکستان در مرحله نهایی والیبال قهرمانی آسیا
تقابل حساس والیبال نوجوانان ایران و ژاپن از شبکه ورزش
دفترچه سوالات «علوم تجربی» نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ منتشر شد
کشتی آزاد رنکینگ اتحادیه جهانی؛ سوادکوهی به دیدار رده بندی رفت
جنگ حقوقی بین‌المللی مرکز وکلا علیه آمریکا و دشمن صهیونیستی
تدوین برنامه ملی کاهش هزینه تولید در بخش کشاورزی
پخش زنده سه رقابت والیبال لیگ ملت‌ها از شبکه ورزش
ایران؛ الگوی مقاومت، پیشرفت و دیپلماسی در برابر تحریم‌ها
رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته آزمون سراسری آغاز شد
ایلام؛ امن‌ترین استان در راه‌ها و کاهش تصادفات
توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی آغاز شد
نشست شورای عالی قضایی
«احمد الشرع» دمشق را ترک کرد
با پسماندسوزی عمدی برخورد قانونی خواهد شد
ثبت و تصویربرداری از دو قلاده پلنگ ایرانی در فیروزکوه
راه اندازی سامانه جدید بانکی خدمات بانک سپه  (۲۴ نظر)
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی  (۳ نظر)
ریاضی‌دانان جوان ایرانی افتخار آفریدند  (۳ نظر)
توافق سوریه و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس  (۲ نظر)
رژیم صهیونیستی بمباران سوریه را از سرگرفت  (۲ نظر)
اسقاط ۲۰هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده  (۱ نظر)
یارانه دهک‌های اول تا سوم واریز شد  (۱ نظر)
فرمانده کل ارتش: لحظه‌ای در دفاع از ایران درنگ نمی‌کنیم  (۱ نظر)
آغاز رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی  (۱ نظر)
ایران؛ الگوی مقاومت، پیشرفت و دیپلماسی در برابر تحریم‌ها  (۱ نظر)
«احمد الشرع» دمشق را ترک کرد  (۱ نظر)
شاهد امنیت داخلی کشور در دوران دفاع مقدس ۱۲ روزه بودیم  (۱ نظر)
عفو بین‌الملل: اتحادیه اروپا با اسرائیل به حقوق بشر خیانت کرد  (۱ نظر)
تشدید تحریم‌های اروپا علیه ایران به بهانه حقوق بشر  (۱ نظر)
هندبال قهرمانی نوجوانان آسیا؛ شکست ایران مقابل ژاپن  (۱ نظر)