• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
اجتماعی

تشریح آخرین نتایج بررسی سانحه آنتونف ۱۴۰

مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ گفت: تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران به زودی برای جمع بندی نهایی به کشور اوکراین اعزام می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد شهبازی به تشریح آخرین نتایج بررسی سانحه ایران 140 پرداخت و افزود: طبق ماده 31 آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) مصوب سال 1390 هیئت وزیران، سازمان هواپیمایی کشوری باید در سالگرد سانحه نسبت به تهیه گزارش نهایی یا گزارش موقت اقدام کند.
وی گفت: درپی وقوع سانحه هواپیمای آنتونف 140 در مرداد سال گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری با تشکیل تیم بررسی سانحه، متشکل از 11 کارگروه از متخصصین مجرب اقدام به بررسی این سانحه کرد.
شهبازی افزود: به موازات بررسی این سانحه ازجانب این تیم  برابر الزامات بین المللی مندرج در ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو، سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اطلاع رسانی به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) و کشورهای ذیربط تمهیدات لازم را جهت حضور نمایندگان کمیسیون بررسی سانحه کشورهای مشترک المنافع، شرکت آنتونف (طراح هواپیما)، شرکت موتورسیچ و پروگرس (طراح و سازنده موتور هواپیما)، شرکت طراح سیستم کنترل موتور و شرکت طراح ملخ هواپیما فراهم کرد.
مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 تصریح کرد: پس از بررسی های اولیه؛ گزارش مقدماتی بررسی سانحه در 37 صفحه در تاریخ  1 / 8 /93 تهیه و به مبادی مربوط ارسال شد و پس از آن تیم بررسی سانحه نسبت به تکمیل بررسی ها به منظور مشخص کردن زوایای مختلف این سانحه اقدام کرد.
بررسی های موشکافانه لاشه هواپیما
شهبازی افزود: در این فرایند بقایای لاشه هواپیما مورد بررسیهای دقیق کارشناسی قرار گرفت و برخی از قطعات به کارگاه ها و آزمایشگاه های داخلی جهت انجام آزمایشات مختلف ارسال شد. موتور سمت راست، واحد کنترل سوخت( FCU)، توزیع کننده سوخت و قطعات دیگر بطور کامل باز شده و مورد بررسی های فنی  و تحلیل قرار گرفت.
وی ادامه داد: بررسی سایر مستندات و مدارک هواپیما و شواهد عینی و همچنین اطلاعات جعبه های سیاه هواپیما و مکالمات مراقبت پرواز بصورت موشکافانه ازجانب متخصصین داخلی بررسی شد و همچنین فرآیند و نحوه عملیات نجات، اطلاعات هواشناسی و غیره مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار گرفت.
شهبازی ابرازداشت: در مرحله اخیر که نمایندگان کمسیون بررسی سانحه کشورهای مشترک المنافع، شرکت طراح سیستم کنترل موتور و شرکت طراح و سازنده ملخ هواپیما حضور داشتند، تیم بررسی سانحه یافته های خود در ارتباط با بررسی این سانحه، خصوصا گراف های تهیه شده از جعبه سیاه هواپیما را به تیم خارجی ارائه و اقدام به تبادل نظر با طرف های مذکور کرد.   
مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 افزود: تیمی متشکل از کارشناسان بررسی سانحه با سفر به کشور اکراین و حضور در شرکت طراح هواپیما ضمن تبادل نظر با شرکت سازنده پیگیر دلایل برخی از اشکالات و عملکرد نامناسب هواپیما و سیستم کنترل موتور آن شد و همچنین به منظور انجام آزمایشات تکمیلی بر روی محفظه احتراق موتور هواپیما قطعه مذکور به آزمایشگاه پیشرفته کشور روسیه ارسال شد که در حال حاضر برخی از آزمایشات تحت نظارت کارشناسان تیم بررسی سانحه انجام و مقرر است پس از تکمیل آزمایشات گزارش تحلیلی آن تحویل تیم بررسی سانحه شود.
نتایج بررسی ها در قالب یک گزارش
شهبازی گفت: تاکنون در مجموع بیش از 30 هزار نفر ساعت کارکارشناسی در ارتباط با این سانحه انجام شده که خلاصه نتایج این بررسی ها در تاریخ 03/23/ 1394 در قالب یک گزارشی تکمیلی در 72 صفحه تهیه و به مراجع ذی صلاح و مربوطه ارسال شده است.
مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 به تشریح سناریوهای مطرح شده درباره دلایل از دست رفتن موتور هواپیما پرداخت و گفت: طبق بررسی های انجام شده سناریوی ارائه شده مبنی بر اینکه جریان مغشوش ناشی از هواپیمای جلویی (wake turbulence) باعث از دست رفتن موتور این هواپیما شده است، در بررسی های دقیق کارشناسی تیم بررسی سازمان هواپیمایی کشوری، رد شد و نظریه تیم بررسی سانحه سازمان نیز پس از ارائه به طرف های خارجی مورد تایید تیم کمیسیون بررسی سوانح کشورهای مشترک المنافع و شرکت آنتونف نیز قرار گرفت.
شهبازی گفت: عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است. عملکرد نا صحیح این سیستم باعث شده است، هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحیح و به موقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف دیگر ملخ این موتور نیز با تاخیر فدر(feather) شده است.
وی با بیان اینکه بررسی های پارامترهای جعبه سیاه (FDR) ازجانب تیم بررسی سانحه از عملکرد غیر متعارف این سیستم در حین از دست رفتن موتور حکایت دارد افزود: بررسی های تکمیلی در این باره نشان داد که عملکرد نامناسب این سیستم می تواند دلیل از دست رفتن موتور باشد لذا پس از تکمیل بررسی ها، یافته های تیم بررسی سانحه در این باره به طرف های خارجی نیز منتقل شد.
مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140 گفت: براساس آزمایش های انجام شده بر روی محفظه احتراق موتور در داخل کشور وجود شکستگی در پوسته محفظه احتراق در اثر ضربه ناشی از سانحه ایجاد شده و وجود ترک در آن قبل از وقوع سانحه  تایید نشد با این وجود به پیشنهاد طرف خارجی و به منظور انجام آزمایش های تکمیلی، این قطعه به آزمایشگاههای مجهز کشور روسیه ارسال و مقرر شده است نتایج آن به زودی در اختیار تیم بررسی سانحه قرار گیرد.
شهبازی تصریح کرد: سایر مسائل مربوط به این سانحه از زمان بارگیری تا زمان سقوط و حتی سوابق و مستندات هواپیما، مربوط به قبل از بروز این سانحه به دقت ازجانب تیم بررسی سانحه تجزیه و تحلیل شده است که در گزارش نهایی ارائه خواهد شد.
عوامل موثر در بروز سانحه هوایی
وی گفت: عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور (SAO 2000) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست، حدود 2 ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند دلیل بروز این سانحه بوده است. البته عوامل دیگری از جمله رعایت نکردن دستورالعمل های مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر(وزن برخاست بیش از حد مجاز هواپیما) وجود بادجانبی با مولفه باد پشت بالا ، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست( VR) کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن خالی بالای این هواپیما در بروز این سانحه موثر بوده اند.
وی با اشاره به تاثیرگذار بودن سوخت گیری بیش از مقدار مورد نیاز برای این پرواز در افزایش آتش سوزی بعد از برخورد هواپیما به زمین افزود: قرار بود شرکت آنتونف ظرف ده روز پس از برگزاری جلسات کارشناسی اخیر گزارش خود را ارائه داده و به سوالات تیم بررسی سانحه پاسخ دهد و همچنین گروه دوم از کارشناسان تیم بررسی  به کشور اکراین اعزام شوند که تاکنون به دلیل عدم اعلام آمادگی شرکت آنتونف این گروه اعزام نشده اند ولی برابر پیگیریهای انجام شده مقرر است این تیم به زودی به کشور اکراین اعزام شوند.
شهبازی، ابراز داشت: پیش نویس گزارش نهایی با توجه به مقررات و الزامات بین المللی تهیه شده که پس از دریافت نتایج آزمایش های تکمیلی محفظه احتراق از روسیه، پاسخ سوالات تیم بررسی از طراح در خصوص عملکرد نامناسب موتور و سیستم های کنترل آن و نقطه نظرات شرکت آنتونف، این گزارش تکمیل و به کشورهای مربوط ارسال می شود.
وی تاکید کرد: این کشور ها حداکثر ظرف مدت 60 روز فرصت دارند که نظرات خود را بصورت مکتوب به تیم بررسی سانحه ارائه کنند و گزارش نهایی پس از دریافت این نقطه نظرات احتمالی تکمیل و برای  ایکائو و سایر مبادی مربوطه ارسال می شود.
مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونف 140  پیش بینی کرد که  پیش نویس گزارش نهایی ظرف یک ماه و نیم آینده تهیه و برای کشورهای روسیه و اکراین ارسال شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تشییع پدر شهید در فتح اباد
اعزام کاروان دانش آموزی راهیان نور از بردسکن به مناطق عملیاتی جنوب کشور
ادعای جدید آژانس اتمی درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران
فوتبال قطع عضو آسیا؛ فردا، مصاف ایران با اندونزی
پایان آذرماه، آخرین فرصت مؤدیان مالیاتی برای بخشودگی جرایم 
لیگ بسکتبال غرب آسیا؛ فردا، میزبانی شهرداری از آستانه قزاقستان
جام جهانی شطرنج؛ تساوی مقصودلو در دور چهارم
خلق آثار خوشنویسی برگرفته ازاشعار حافظ و سعدی
اعتماد دیجیتالی، رکن اصلی زیست‌بوم‌های هوشمند
وقتی وانت نیسان پا جا پای تریلر می گذارد.
فوتبال لیگ قهرمانان زنان آسیا؛ فردا، مصاف اول خاتون با بنگال هند
پیوستن ۲۱ شهر جدید به مجمع شهر‌های تاریخی ایران
کاراته کای قمی فینالیست بازی‌های کشورهای اسلامی شد
استاندار گیلان: شورا‌های پیشرفت محلی، راهی برای توسعه متوازن و رفع محرومیت
رایزنی لاوروف و عراقچی درباره مسائل دوجانبه و منطقه
بهره برداری مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شهید روحی ملارد در دهه فجر
وزیر نیرو وارد کرمان شد
۲۱ آبان زادروز نیما یوشیج، پدر شعر نو
امضای تفاهم نامه ساخت نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ کیلو واتی در نیشابور 
نهضت ۱۰۰ هزار واحد سازمانی در فراجا ادامه دارد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند
جنگ بی صدا، کشف و شناسایی تعدادی از نفرات اصلی موسسه ایران آکادمیا در داخل و خارج از کشور
۲۰ سرنشین در هواپیمای نظامی ترکیه حضور داشتند
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
مقاومت در لبنان وارد مرحله بازدارندگی هوشمند شده است
جلسات فشرده مجلس برای بررسی عملکرد یکساله برنامه هفتم
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
بهبودی ۵ تا ۱۵ درصدی بارش‌ها با بارورسازی ابر‌ها
آغاز رأی گیری سراسری ششمین انتخابات پارلمانی در عراق
رشد ۸ درصدی برای نجات اقتصاد ضروری است
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
دلجویی رئیس‌جمهور از خانواده مرحوم احمد بالدی
والیبال بازی های همبستگی اسلامی؛ امشب، ایران - عربستان
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۲ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)