• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۶۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
اقتصادی » مسکن

ایران آمادگی جابجابی 15 میلیون تن کالای ترانزیتی را دارد

اشتغال زایی، ایجاد درآمد ملی، وابستگی کشورها به مسیرهای ایران و امنیت از مزیت های توسعه ترانزیت در کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران ( مانا) با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران ترانزیت را یکی از فرصت های توسعه حمل و نقل بین المللی کشور برشمرد.

محمدجواد عطرچیان افزود: ایران از نظر جغرافیایی به نوعی در سر چهارراه تجارت شرق و غرب و شمال و جنوب قرار گرفته است و باید بتوان از این پتانسیل و مزیت نسبی کشور برای ایجاد درآمدهای غیرنفتی استفاده کرد.

عطرچیان با اشاره به چهار موقعیت ویژه ای که ترانزیت برای کشور فراهم می کند ، گفت: ایجاد اشتغال یکی از مزیت های نسبی توسعه ترانزیت در کشور است.
وی ایجاد ارزش افزوده را از دیگر مزیت های ترانزیت بیان کرد و افزود: تخلیه، بارگیری و عبور کالا از کشور درآمدهایی را ایجاد می کند که می توان این درآمدها را برای توسعه اقتصادی کشور به کار برد.

وی سومین مزیت ترانزیت را اتصال تجارت کشورهای همسایه و منطقه به تجارت کشور ذکر کرد و اظهار داشت: به واسطه ترانزیت اقتصاد، تجارت، بازرگانی و حمل و نقل بسیاری از کشورهای همسایه به مسیرهایی که از کشور ما می گذرد متکی می شوند و می توان از این مزیت دسترسی، برای رونق اقتصادی کشور بهره برداری کرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری امنیت را مزیت دیگر ترانزیت برشمرد و گفت: کالا و مسافر ترانزیتی با خود امنیت را به همراه می آورد و مسافران و صاحبان کالا کشوری را برای ترانزیت کالاهای خود انتخاب می کنند که امن باشد.
عطرچیان عوامل داخلی و خارجی را در استفاده از موقعیت ترانزیتی کشور در شرایط پسابرجام موثر دانست و گفت : باید با روان سازی، ساده سازی، کاهش بوروکراسی های اداری و کاهش هزینه و زمان ترانزیت کالا از کشور، به مقدار متناسبی از ترانزیت کالای منطقه دستیابی پیدا کنیم.
وی افزود: در حال حاضر کشور با توجه به زیرساخت ها، بنادر، جاده ها و وسایل نقلیه جاده ای، ریلی و دریایی فعلی امکان ترانزیت 15 میلیون تن کالای غیر نفتی را داراست.
وی تصریح کرد: کشورهای نیازمند به مسیرهای ترانزیت کالا از ایران عمدتا کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و دو بازار قرار گرفته در شرق و غرب کشور یعنی افغانستان، عراق و کشورهای محصور در خشکی هستند.
وی با اشاره به اینکه باید اقدام اساسی که در بخش دولتی باید صورت گیرد ، یادآور شد: دولت باید با تکمیل زیرساخت ها، روان سازی ، ساده سازی اسناد، کاهش بوروکراسی و کاهش توقف کالای ترانزیتی هزینه ها و زمان ترانزیت را کاهش دهد. بخش خصوصی نیز به عنوان تشکل ها، شرکت های حمل و نقل، فدراسیون ها و انجمن های سراسر کشور باید بتوانند بازاریابی کنند و مسیر کالاهای ترانزیتی را به ایران جلب کنند.
عطرچیان با اشاره به اینکه اکثریت کالاها ترانزیتی با کامیون و از طریق جاده حمل می شوند، اظهار داشت: ارتباط شرق و غرب و شمال و جنوب کشور از طریق شبکه جاده ای کشور برقرار شد و مرزها نیز توسعه یافت به گونه ای که در حال حاضر 23 پایانه مرزی در سراسر کشور وجود دارد که کار عبور و مرور کالاهای ترانزیتی از طریق این مرزها صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های موجود در بخش حمل و نقل جاده ای این آمادگی وجود دارد که حتی تا 15 میلیون تن کالای ترانزیتی در سال جابه جا شود.
وی درباره جایگزینی سایر مسیرهای ترانزیتی به جای کریدور شمال و جنوب گفت: کشورهای منطقه همواره تلاش می کنند با معرفی مسیرهای جدید ترانزیتی کالاهای ترانزیتی را به سمت خود سوق دهند اما موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که به طور بالقوه همواره جزو قطب های ترانزیتی منطقه است. اما نکته مهم این است که تا چه اندازه توانسته ایم از این استعداد بالقوه بهره برداری کرده و مشکلات را کاهش دهیم.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان این که ایران نتوانسته است از موقعیت ممتاز خود در جهت توسعه ترانزیت بهره ببرد افزود: میزان ترانزیت در حال حاضر بین 10 تا 12 میلیون تن در سال ثابت مانده است و این نشان می دهد برای اینکه بتوان ترانزیت منطقه را به خود اختصاص داد باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی عوامل خارجی مانند تغییر و تحولات اقتصادی جهان، تغییر و تحولات سیاسی منطقه ای و جهانی همچنین تحولات بازارهای تجاری را بر ترانزیت کشور تاثیرگذار دانست.
وی با اشاره به تعداد بالای ارگان های ذیمدخل در امر ترانزیت بر لزوم کاهش این ارگان ها تاکید کرد و گفت: به این ترتیب کالاهای ترانزیتی خواه ناخواه به سمت کشور سوق پیدا می کند.
عطرچیان در خصوص نقش ترانزیت در افزایش حمل و نقل دریایی منطقه گفت: بنادرجنوبی کشور در خلیج فارس دروازه ورود کالاهای ترانزیتی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، کشورهای حوزه آسیای میانه و کشورهای حوزه قفقاز هستند. بنابراین اگر بتوان توقف کانتینرهای ترانزیتی را در بنادر جنوبی کشور کاهش داد، قدم بسیار مثبتی است برای اینکه ترانزیت از کشور بویژه از طریق حمل و نقل دریایی افزایش پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش جمعیت علفخواران در پناهگاه حیات‌وحش دره‌باغ فارس
قدردانی کاراکاس از موضع قاطع تهران علیه دزدی دریایی آمریکا
رطوبت ۹۱ درصدی هوا در آبادان
آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در چهارمحال و بختیاری
روز‌های پایانی برداشت زیتون در رودبار
کشف ۲ هزار قطعه مرغ زنده فاقد مجوزدر زیرکوه
کشف بیش از ۳ تن کود شیمیایی قاچاق در ساری
خیر بجنوردی ۶۳ گرم طلا به ستاد عتبات اهدا کرد
نشان‌دار شدن بیماران خاص برای بهره‌مندی از خدمات
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و چهارم آذر به افق آبادان و خرمشهر
ساخت دستگاه دنبال کننده چشم با قابلیت تشخیص اختلالات حرکتی چشم
اصلاح ضوابط رتبه‌بندی صادرات
ارزیابی آمادگی هلال احمر برای شرایط جوی پیش‌رو
گام تازه قرارگاه سید الشهدا در رفع مشکلات زیرساختی مناطق محروم
کرامت انسانی در فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی (ره)
ورود سامانه بارشی به کشور از امروز
برگزاری اردوی آماده‌سازی تیم بسکتبال کمتر از ۱٨ سال پسران ایران
هوای یک منطقه و چهار شهر مجاور پاک است
ثبت جهانی هنر مینیاتوری به نام افغانستان
هشدار مدیریت بحران کرمان درباره بارندگی و برف
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
دو وب‌سایت فروش بلیت الکترونیکی هواپیما مسدود شد
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)