• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۳۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مازندران » اجتماعی
گزارش مکتوب ... بارسنگین , مزد کم

مشکلات رانندگان حمل سوخت مازندران

رانندگان حمل سوخت سالهاست با جاده ها مأنوس اند ، شریان اقتصاد , صنعت و زیر مجموعه های مصرف کننده سوخت را در سکوت و تنهایی شان یاری می رسانند.

رانندگان سخت کوش و مشکلات فراوان به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، نفتکش ها را می توان همانند گلبول های قرمز خون دانست که در رگ های حیات اقتصادی کشور (جاده ها) ، نیاز صنایع و سایر مصرف کنندگان سوخت را تأمین می کنند. رانندگانی که  تاکنون کمتر پای حرف هایشان نشسته ایم و کمتر با زندگی جاده ای آنها آشناییم.

بارسنگین و دستمزد کم

منصور مومنی راننده نفتکش در مازندران گفت: از مسائل مهم ، اضافه تناژ نفتکش ها است. 6 سال پیش بخشنامه ای در پلیس راهور و پایانه ها تصویب کردند مبنی بر اینکه کرایه اضافه نشود اما تناژ کشنده ها را از 40 تن به 42 یا 44 تن افزایش دهند در صورتی که این اضافه تناژ خلاف استاندارد جهانی است و باعث فشار بر خودروهاست و در نهایت به جریمه شدن راننده ها ختم می شود. امسال هم گفتند تناژ با استاندارد جهانی مطابقت ندارد و باید دوباره به 40 تن برسد اما متاسفانه کرایه کمتر از قبل شد.

رحیمیان یکی دیگر از رانندگان گفت: بسیاری از نفتکش ها نیاز فوری به تعمیرات دارند اما با بهانه گیری مدیران شرکت ها و بانک ها درباره نداشتن ضمانت های کافی ، نمی توانیم حتی وام 15 میلیون تومانی برای تعمیرات بگیریم.

اسلامیان دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در این زمینه گفت: تابع تصمیمات مسئولان بانکی کشور هستیم , چنین شرایطی در مازندران قابل تغییر نیست و در صورت تغییر رویه بخشنامه های مربوط  باید به استان ابلاغ شود.

امید هاشم زاده یک راننده دیگر گفت: 30 هزار و 300 لیتر بنزین را شبانه روز در جاده های کشور حمل می کنم اما متاسفانه شغل ما را در مشاغل سخت نپذیرفتند ، حتی یکی از همکاران 36 سال سابقه دارد اما بازنشسته نشده است. مسئولان می گویند تو الان تجربه داری ، چرا بازنشسته ات کنیم تا یک جوان ، راننده تانکر سوخت شود؟

وی ادامه داد از دیگر مشکلات ، گرانی حق بیمه هاست به طوری که بیمه خودروی سنگین ماهانه حدود 201 هزار تومان است که اگر پرداخت نکنیم بیمه خودرو و یا هر کدام از مدارک ماشین غیرفعال می شود.

هزینه ها بالا و دریافتی ها نا مرتب

هاشم زاده افزود: از دیگر مشکلات ، نصب دستگاه سپهتن کابین خصوصی است که یک میلیون و 700 هزار تومان برای دستگاه باید پرداخت کنیم. اگر قرار باشد نصب شود ما نباید نصب کنیم بلکه مجری این طرح باید رایگان نصب کند.

رضاپور از دیگر رانندگان نفتکش در مازندران هم گفت: پارکینگ استاندارد نداریم . می گویند همه نفتکش ها دو راننده داشته باشند که مقرون به صرف نیست. مطالبات ما به 3 ماه می رسد در حالی که وزارت نفت 30 میلیون تومان ، پول بنزین را از صاحب جایگاه می گیرد و کرایه من و حق کمیسیون را نقدا دریافت می کند اما می گوید پول به خزانه دولت واریز می شود و دولت باید پول شما را بدهد.

دبیرانجمن صنفی رانندگان نفتکش مازندران با اشاره به عضویت بیش از 400 نفر در این انجمن گفت: رانندگان نفتکش ، خالصانه خدمت می کنند اما آنچه باید دریافت کنند نمی کنند. در ایام عید میلیون ها مسافر وارد استان می شوند که تامین سوخت جایگاه های بنزین با ماست و اگر نفتکش ها نباشند جایگاه های بنزین ها تعطیل می شوند.

رضا مقدسی کوچکسرایی گفت: در دریافت تسهیلات، بسیاری از مشاغل می توانند با جوازکسب ، وام دریافت کنند. به ما می گویند چون شما جواز کسب ندارید نمی توانید وام دریافت کنید در حالیکه کارت هوشمند ما در حکم جواز کسب است و  بیمه را پرداخت نکنیم کارت هوشمند غیرفعال می شود و اگر اقساط را پرداخت نشود , کارت مان را غیرفعال می کنند.

وی ادامه داد:  این کارت هیچ ارزشی ندارد ، به سرپرستی سه بانک رفتیم اما موافقت نکردند به این علت که فیش حقوقی نداریم . چرا ما باید از تسهیلات محروم باشیم؟

مقدسی تعریف نشدن شغل رانندگان حمل سوخت در قانون مشاغل سخت و زیان آور به را به علت حساس و استرس زا بودن نوع بار  ، کم بودن حقوق بازنشستگان حاملان سوخت در مقایسه با سایر مشاغل ، کندی اجرای طرح نوسازی خودرو ، نبود زیر ساخت مناسب در جاده های کشور مانند استراحتگاه , پارکینگ و ...  را از  دیگر  مشکلات این صنف عنوان کرد.

علی جمشیدی قادیکلایی رئیس این انجمن نیز با بیان اینکه هزینه رانندگان بسیار بالاست , گفت : در 3 سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک از یک میلیون 600 هزار تومان به 3 میلیون و 600 هزار تومان و تعویض روغن از 300 هزارتومان به 700 هزارتومان رسید  در حالی که  کرایه افزایش نیافته است .

مسئولان چه می گویند ؟

طالبی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری هم با اشاره به کشوری بودن برنامه های حمایتی و طرح های زیرساختی این حوزه اعلام کرد: انجمن صنفی رانندگان نفتکش تاکنون به صورت مستقیم مراجعه ای برای پیگیری مشکلات نداشته اند ضمن اینکه برای ساماندهی اوضاع رانندگان ، اتحادیه رسمی نفتکش ها در استان فعالیت دارد و آماده پیگیری این دغدغه هاست.

وی افزود: تا جايی که بتوانیم خودمان این مسائل را برطرف می کنیم و درصورتی که نیاز به پیگیری بیشتر باشد، این دغدغه ها را به طور جدی در تهران مطرح و پیگیری می کنیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (سی ام آبان ۱۴۰۴)
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
استحمام کوتاه‌تر، صرفه‌جویی ۷ میلیون مترمکعبی آب در زنجان
دستور کار ایثارگران در زنجان؛ از ارتقای جایگاه فرزندان شهدا تا ساماندهی گلزار‌ها
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت
هیدج ،شهری با گام های کتانی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده است
برپایی نمایشگاه اسوه بسیج در اهر
لزوم حفظ وحدت و اطاعت از رهبری در جامعه اسلامی
رتبه برتر شهرستان میانه در جذب اعتبارات بانکی
معاون وزیر صمت: سیاست کاهش توقف تولید در فولاد و صنایع معدنی در صدر دستور برنامه‌های ایمیدرو است
رونمایی از مجموعه وصایای کامل شهدای آذربایجان‌شرقی
مقاومت پیروز اصلی انتخابات عراق بود
راه اندازی سامانه راه نیکان مراکز نیکوکاری در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان؛ ۳۰ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۳۰ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
رقابت‌های بین‌المللی تنیس ساحلی کیش از دریچه دوربین
معرفی تیم‌های راه یافته به مرحله نیمه نهایی تنیس ساحلی BT۵۰
درخشش دانش آموز شاهین‌دژی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز
بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان باروق
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعلام آمادگی دولت برای اجرای کالابرگ الکترونیک
­کشتی آزاد بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۱ نشان طلا و ۱ برنز ایران در ۲ وزن نخست
سومی ایران در جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی تا پایان روز دوازدهم
حل مشکلات ترافیکی شرق مازندران با ساخت یک پل
از بلاتکلیفی اردوگاه دانش آموزی خراسانلو تا آب آشامیدنی ارمغان‌خانه
­رحمان عموزاد نخستین آزادکار طلایی ایران
تازه ترین تصاویر حضور وزیر میراث فرهنگی در زنجان
ماجرای چند ماه هدر رفتن آب
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
شهادت دو تن از پاسداران در حین آموزش سلاح نیروهای پاسدار جوان
سفر رئیس جمهور به قزوین
تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام
شیوه جداسازی یارانه‌های اعضای خانوار تغییر کرد
همکاری ایمیدرو با شرکت روسی برای هوشمندسازی معادن
بزرگداشت هفته بسیج در زنجان با ۲ هزار عنوان برنامه
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)