• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۳۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مازندران » اجتماعی
گزارش مکتوب ... بارسنگین , مزد کم

مشکلات رانندگان حمل سوخت مازندران

رانندگان حمل سوخت سالهاست با جاده ها مأنوس اند ، شریان اقتصاد , صنعت و زیر مجموعه های مصرف کننده سوخت را در سکوت و تنهایی شان یاری می رسانند.

رانندگان سخت کوش و مشکلات فراوان به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، نفتکش ها را می توان همانند گلبول های قرمز خون دانست که در رگ های حیات اقتصادی کشور (جاده ها) ، نیاز صنایع و سایر مصرف کنندگان سوخت را تأمین می کنند. رانندگانی که  تاکنون کمتر پای حرف هایشان نشسته ایم و کمتر با زندگی جاده ای آنها آشناییم.

بارسنگین و دستمزد کم

منصور مومنی راننده نفتکش در مازندران گفت: از مسائل مهم ، اضافه تناژ نفتکش ها است. 6 سال پیش بخشنامه ای در پلیس راهور و پایانه ها تصویب کردند مبنی بر اینکه کرایه اضافه نشود اما تناژ کشنده ها را از 40 تن به 42 یا 44 تن افزایش دهند در صورتی که این اضافه تناژ خلاف استاندارد جهانی است و باعث فشار بر خودروهاست و در نهایت به جریمه شدن راننده ها ختم می شود. امسال هم گفتند تناژ با استاندارد جهانی مطابقت ندارد و باید دوباره به 40 تن برسد اما متاسفانه کرایه کمتر از قبل شد.

رحیمیان یکی دیگر از رانندگان گفت: بسیاری از نفتکش ها نیاز فوری به تعمیرات دارند اما با بهانه گیری مدیران شرکت ها و بانک ها درباره نداشتن ضمانت های کافی ، نمی توانیم حتی وام 15 میلیون تومانی برای تعمیرات بگیریم.

اسلامیان دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در این زمینه گفت: تابع تصمیمات مسئولان بانکی کشور هستیم , چنین شرایطی در مازندران قابل تغییر نیست و در صورت تغییر رویه بخشنامه های مربوط  باید به استان ابلاغ شود.

امید هاشم زاده یک راننده دیگر گفت: 30 هزار و 300 لیتر بنزین را شبانه روز در جاده های کشور حمل می کنم اما متاسفانه شغل ما را در مشاغل سخت نپذیرفتند ، حتی یکی از همکاران 36 سال سابقه دارد اما بازنشسته نشده است. مسئولان می گویند تو الان تجربه داری ، چرا بازنشسته ات کنیم تا یک جوان ، راننده تانکر سوخت شود؟

وی ادامه داد از دیگر مشکلات ، گرانی حق بیمه هاست به طوری که بیمه خودروی سنگین ماهانه حدود 201 هزار تومان است که اگر پرداخت نکنیم بیمه خودرو و یا هر کدام از مدارک ماشین غیرفعال می شود.

هزینه ها بالا و دریافتی ها نا مرتب

هاشم زاده افزود: از دیگر مشکلات ، نصب دستگاه سپهتن کابین خصوصی است که یک میلیون و 700 هزار تومان برای دستگاه باید پرداخت کنیم. اگر قرار باشد نصب شود ما نباید نصب کنیم بلکه مجری این طرح باید رایگان نصب کند.

رضاپور از دیگر رانندگان نفتکش در مازندران هم گفت: پارکینگ استاندارد نداریم . می گویند همه نفتکش ها دو راننده داشته باشند که مقرون به صرف نیست. مطالبات ما به 3 ماه می رسد در حالی که وزارت نفت 30 میلیون تومان ، پول بنزین را از صاحب جایگاه می گیرد و کرایه من و حق کمیسیون را نقدا دریافت می کند اما می گوید پول به خزانه دولت واریز می شود و دولت باید پول شما را بدهد.

دبیرانجمن صنفی رانندگان نفتکش مازندران با اشاره به عضویت بیش از 400 نفر در این انجمن گفت: رانندگان نفتکش ، خالصانه خدمت می کنند اما آنچه باید دریافت کنند نمی کنند. در ایام عید میلیون ها مسافر وارد استان می شوند که تامین سوخت جایگاه های بنزین با ماست و اگر نفتکش ها نباشند جایگاه های بنزین ها تعطیل می شوند.

رضا مقدسی کوچکسرایی گفت: در دریافت تسهیلات، بسیاری از مشاغل می توانند با جوازکسب ، وام دریافت کنند. به ما می گویند چون شما جواز کسب ندارید نمی توانید وام دریافت کنید در حالیکه کارت هوشمند ما در حکم جواز کسب است و  بیمه را پرداخت نکنیم کارت هوشمند غیرفعال می شود و اگر اقساط را پرداخت نشود , کارت مان را غیرفعال می کنند.

وی ادامه داد:  این کارت هیچ ارزشی ندارد ، به سرپرستی سه بانک رفتیم اما موافقت نکردند به این علت که فیش حقوقی نداریم . چرا ما باید از تسهیلات محروم باشیم؟

مقدسی تعریف نشدن شغل رانندگان حمل سوخت در قانون مشاغل سخت و زیان آور به را به علت حساس و استرس زا بودن نوع بار  ، کم بودن حقوق بازنشستگان حاملان سوخت در مقایسه با سایر مشاغل ، کندی اجرای طرح نوسازی خودرو ، نبود زیر ساخت مناسب در جاده های کشور مانند استراحتگاه , پارکینگ و ...  را از  دیگر  مشکلات این صنف عنوان کرد.

علی جمشیدی قادیکلایی رئیس این انجمن نیز با بیان اینکه هزینه رانندگان بسیار بالاست , گفت : در 3 سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک از یک میلیون 600 هزار تومان به 3 میلیون و 600 هزار تومان و تعویض روغن از 300 هزارتومان به 700 هزارتومان رسید  در حالی که  کرایه افزایش نیافته است .

مسئولان چه می گویند ؟

طالبی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری هم با اشاره به کشوری بودن برنامه های حمایتی و طرح های زیرساختی این حوزه اعلام کرد: انجمن صنفی رانندگان نفتکش تاکنون به صورت مستقیم مراجعه ای برای پیگیری مشکلات نداشته اند ضمن اینکه برای ساماندهی اوضاع رانندگان ، اتحادیه رسمی نفتکش ها در استان فعالیت دارد و آماده پیگیری این دغدغه هاست.

وی افزود: تا جايی که بتوانیم خودمان این مسائل را برطرف می کنیم و درصورتی که نیاز به پیگیری بیشتر باشد، این دغدغه ها را به طور جدی در تهران مطرح و پیگیری می کنیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز هفته بسیج از فردا
سفر وزیر میراث فرهنگی به زنجان با هدف پیگیری طرح‌ها
اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه به مناسبت هفته بسیج در خواف
کنگره ۱۲ هزار شهید استان باید بازتاب دهنده عمق مجاهدت‌ها باشد
کتاب با تعمیق آگاهی افزایش وحدت و امنیت پایدار اجتماعی را به ارمغان می آورد
آغاز سفر دو روزه وزیر میراث فرهنگی به استان زنجان
ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها
برگزاری اجلاسیه شهدای شهرستان شهرکرد ۲۵ دی‌
برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت ۱۲ هزارشهید آذربایجان غربی؛ ۴بهمن درارومیه
تولید سالانه بیش از ۵۳ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در خراسان رضوی 
پیگیری قضایی صدور اسناد مالکیت منازل لالی
بهره مندی از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومان غایب و فراری
امانت‌داری راننده میاندوآبی؛ سکه‌های طلای مسافر سالم برگشت داده شد
هفته حمایت از بیماران کلیوی در خوی
وداع با پیکر ۱۰۰ شهید گمنام در پایتخت
همایش پیشگامان رهایی در گرگان
امضا تفاهم نامه بین سپاه شهدای آذربایجان‌غربی و سازمان جهاد کشاورزی با موضوع اجرای طرح آبیاری نوین
نصب بیش از ۳۶۰ سامانه هوشمند در جاده های خوزستان
ناتوانی دولت انگلیس در کاهش صف بیماران منتظر درمان
برپایی نمایشگاه بین‌المللی خودرو کلاسیک در همدان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)