عضو شورای شهر: باید به دنبال اجرای طرح های تشویقی و افزایش مشارکت مردم باشیم
عضو شورای شهر تهران درباره حذف طرح و زوج و فرد گفت: طرح های بازدارنده اثربخشی نداشته است و باید از طرح های بازدارنده به سمت طرح هایی پیش رویم که مشارکت مردم را در پی داشته باشد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران چند روزی می شود زمزمه های حذف طرح زوج و فرد که از سوی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به صورت غیر رسمی اعلام شده به گوش می رسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هدف از این اقدام را کاهش آلودگی هوا و گسترش طرح ترافیک در سطح شهر دانسته است.
این در حالی است که هنوز نه شهردار تهران و نه پلیس راهور تهران بزرگ تصمیم مشخصی در این زمینه برای سال آینده اتخاذ نکرده اند.
اما آیا حذف طرح و زوج و فرد و ضمیمه شدن آن به طرح ترافیک برای شهر تهران سودمند خواهد بود؟
طرح زوج و فرد از اواسط آذر ماه سال ۱۳۸۴، به دلیل افزایش آلودگی هوا در تهران اجرا گردید به مرور و به ویژه در سالهای اخیر حتی این طرح با تشدید آلودگی هوا برخی اوقات تشدید و حتی از درب منازل هم اجرا میشد .
با این وجود معضل آلودگی هوا همچنان پاربرجا مانده است. در دوره جدید مدیریت شهری شیوه طرح ترافیک نیز تغییر کرد که البته اینکه آیا موفق بوده یا نه نیاز به بررسی و کارشناسی توسط متخصصان دارد. با این وجود در جدیدترین اظهار نظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار است محدوده طرح زوج و فرد ضمیمه محدوده طرح ترافیک شود که البته این موضوع نیز با حواشی نیز همراه بوده است.
در همین زمینه شهر بانو امانی گفت: اینکه موضوعی از سوی معاون شهردار تهران قبل از آنکه تصویب شود بیان می گردد اقدام بدی نیست. معاونت تخصصی در مورد یک اقدام قبل از اجرا موضوع را اعلام عمومی می کند و به نوعی افکار سنجی است برای اینکه متخصصان مخالفان و موافقان اعلام موضع می کنند و این اشکالی ندارد.
وی ادامه داد: اما در مورد اینکه محدوده طرح ترافیک گسترش پیدا کند و محدوده طرح زوج و فرد ضمیمه آن شود قابل بحث است.
رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا افزود: در خیلی از کشور ها این روش ها منسوخ شده و تجربه نشان داده عوامل بازدارندذه آنچنان که باید جوابگو نبوده است. البته مرجع تصویب طرح ترافیک شورای عالی ترافیک تهران است که تاکنون با گسترش محدوده و در بر گرفتن محدوده زوج و فرد موافقت نکردند. گرچه هم اکنون هم نمی توان بلافاصله ارزیابی کرد.
امانی در پاسخ به این سوال که اگر طرح زوج و فرد حذف شود آیا مفید به فایده خواهد بود یا نه گفت: تاکنون تمامی قوانین که چه از سوی دولت ملی و محلی و اجرا شده بازدارنده و سلبی بوده نه ایجابی حال آنکه می بینیم در بیشتر کشور ها دیگر خبری از این طرح ها نیست و خود مردم می توانند تشخیص می دهند که آیا برای تردد در این محدوده ها هزینه پرداخت کنند یا نه .
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت : لذا باید از طرح های بازدارنده به سمت طرح هایی پیش رویم که مشارکت مردم را در پی داشته باشد.