به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، حیدر مطاعی گفت: در این دوره تلاش کردیم با برداشت مکانیزه اطلاعات جادهها از طریق سامانه PMS، نگاه علمیتر و شناخت کامل نسبت به وضعیت راهها حاصل شود.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: با استفاده از سامانه PMS، نوع فعالیتها در بخش راهداری بر اساس خرابیهای شدید، متوسط و کم به طور دقیق شناسایی و سعی شده است از روشهای نوین و اقدامات پیشگیرانه مانند «فوگسیل» استفاده شود.
وی با اشاره به گزارش سال ۹۷ سامانه PMS گفت: طبق این گزارش بالغ بر ۳۲ درصد راههای شریانی سالم، ۳۵ درصد دچار خرابی کم، ۲۴ درصد دچار خرابی متوسط و ۹ درصد دچار خرابی شدید هستند و راههای فرعی و غیرترانزیتی نیز در اولویت دوم قرار میگیرند.
مطاعی افزود: از مجموع ۸۸ هزار کیلومتر راههای شریانی و غیرشریانی به غیر از راههای روستایی، ۳۵ درصد از سلامت برخوردار هستند و ۳۰ درصد دچار خرابی کم و ۱۱ درصد دچار خرابی شدید هستند.
وی یادآور شد: بر اساس گزارشهای PMS، بودجه راهداری و میزان اعتبارات مورد نیاز سالانه مشخص میشود.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه برای انجام عملیات راهداری در قبال ۳۶ هزار کیلومتر راههای شریانی در کشور به سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز است، گفت: در خوشبینانهترین حالت با اعتبارات و تخصیصها حدود ۳۵ درصد این مبلغ تامین میشود بنابراین با بهینه سازی هزینهها و اولویت بندی جادهها با اولویت کریدورهای ترانزیتی تلاش شده با نگهداری به موقع، سطح سرویس جادهها حفظ شود. اگرچه نیمی از منابع داخلی بخش راهداری صرف هزینههای جاری میشود.
مطاعی در ادامه عملیات راهداری زمستانی را حائز اهمیت ویژهای بر شمرد و گفت: راهداری زمستانی به دلیل اینکه با جان مردم ارتباط مستقیم دارد، یکی از اساسیترین و حاکمیترین اقدامات سازمان راهداری و حملونقل جادهای است. به همین خاطر در زمستان سال گذشته به رغم بارشها در ۴.۵ ماه از سال، شاهد بودیم که هیچ یک از جادههای کشور با انسداد جدی مواجه نشد.
وی خاطرنشان کرد: در عملیات راهداری زمستانی، اقدامات بر اساس اولویتبندی انجام میشود و ۲۲ هزار کیلومتر شبکه بزرگراهی و آزادراهی کشور در اولویت قرار دارند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به راهداری زمستانی ۹۸ نیز اظهار داشت: به خاطر بارشها، راهداری زمستانی به صورت غیررسمی از اواسط آبان ماه آغاز شد، اما به صورت رسمی از ۲۰ آذر در قالب رزمایش شروع شد که ۱۲ هزار راهدار، ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری و ۹۴۰ راهدارخانه به صورت شبانهروزی در آماده باش کامل هستند.
مطاعی با اشاره به تجهیز ۸۴۰۰ دستگاه از ماشین آلات راهداری به سامانه جی پی اس و بهره گیری از ۷۹۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در شبکه جادهای کشور بیان داشت: با توجه به تشکیل ستاد فرماندهی حمل و نقل و راهداری زمستانی در سازمان، کیفیت و وضعیت جادهها در نقاط مختلف کشور رصد میشود و در صورت نیاز ماموریتها و موقعیتهای جغرافیایی را به راهداران و ماشین آلات ابلاغ میشود.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابراز امیدواری کرد، به سعی و کوشش راهداران که در خط مقدم قرار دارند، ترددی ایمن در زمستانی پر بارش برقرار باشد.
مطاعی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت اقدامات در قبال سیلاب پایان ۹۷ و ابتدای ۹۸ اظهار داشت: طبق گزارشها، سیل به ۱۵ هزار کیلومتر از راهها و جادههای کشور و نزدیک به ۷۰۸۰ پل و ابنیه فنی آسیب رساند.
وی یادآور شد: طبق برنامه مقرر شده بود که بازگشایی راهها در اولویت باشد، که ظرف دو ماه این برنامه محقق شد. به طور مثال در حد فاصل اندیمشک به پل دختر پل بزرگی به طول تقریبی ۱۰۰۰ متر ساخته شد که مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفت.
معاون راهداری سازمان راهداری حملونقل جادهای با اشاره به میزان تخصیصها بیان داشت: طبق برآورد انجام شده ۳۵۰۰ میلیارد تومان به جادهها خسارت وارد شد و اواخر تیرماه، سازمان برنامهوبودجه اعتباری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن برای حوزه راهداری است.
مطاعی خاطرنشان کرد: از این ۱۱۰۰ میلیارد تومان ابلاغی، ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت که سهم هر استان مشخص شده است. در کنار آن ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به ۲۰ استان برای ترمیم و بازسازی راههای فرعی، غیرشریانی و روستایی ابلاغ شده است.
وی بیان داشت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اهتمام ویژه طرحهای بازسازی را طبق اعتبارات دریافتی جلو میبرد و هم اکنون طرحها در استانهای مختلف از پیشرفت مطلوبی برخوردار هستند.