• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۶۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
یادداشت پژوهشی

چرایی موفق نبودن سیاستهای قیمت گذاری خودرو و راه حل های پیش رو

این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

پژوهش خبری صدا وسیما: این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

برای درک این موضوع فهم سه نکته ضروری است:
1- سیاستگذاری های وزارت صنعت عموما ناظر بر صنعت خودرو و قیمت تمام شده خودرو در کارخانه است. اما موضوعی که مردم را آزار می دهد، قیمت خودرو در بازار است.
2- قیمت کارخانه یا هزینه تمام شده شامل دستمزد، مواد، هزینه سربار و ... است که این هزینه های تمام شده قابل مدیریت است و تا یک چهارم و حتی تا یک سوم قابل کاهش دادن است..
3- سیاست اشتباه افزایش عرضه برای کنترل قیمت به جای مدیریت تقاضا. قطعا افزایش تولید به کنترل قیمت کمک میکند اما قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه متاثر از کمبود عرضه باشد متاثر از افزایش سفته بازی در بازار است. انتظارات تورمی و تا حدودی شدت گرفتن تحریم ها و ضرورت حفظ ارزش دارایی ها در شرایط تورمی موجب شده تقاضای سفته بازی و ظرفیت دلالی در جامعه، افزایش یابد.

اما راه حل چیست و چه باید کرد؟
صاحب نظران بازار خودرو چهار راه حل زیر را برای ساماندهی بازار خودرو ضروری میدانند:
1-تشکیل سامانه جامع معاملات خودرو برای مدیریت تقاضای سفته بازی
وقتی اطلاعات کامل در دست دولت قرار گیرد‏، سیاستگذار قادر خواهد بود، تصمیمات صحیحی با ابزارهایی مانند مالیات، کنترل تقاضا و ... در خصوص مدیریت بازار (مدیریت تقاضای بالای سفته بازی) اتخاذ کند.
2- حل ساختاری معضل صنعت خودرو به جای استفاده از نهادهایی مانند شورای رقابت و ...
ورورد شورای رقابت و یا هر نهاد دیگر مانند این نهاد (ستاد تنظیم بازار) در واقع تنها نشان دهنده رسمیت بخشیدن به افزایش قیمتها در بازار است. تنها راهکار صنعت خودرو یک اصلاح بنیادی- ساختاری در مدیریت این صنعت است تا این صنعت که ساختاری شبه دولتی دارد، بتواند قیمت تمام شده اش را پایین بیاورد. هزینه های اضافی و غیرشفاف در این صنعت فراوان است که شاید حتی با کنترل شدید هم قابل ردیابی نباشد.
3- ضرورت خصوصی سازی واقعی در این صنعت
یکی از شروط لازم برای رشد بهره وری در صنعت خودرو و حضور در بازارهای صادراتی، واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه است. واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی در قالب صندوق های ETF ، صرفا به نفع دولت است چرا که با حفظ سهام خود، درآمدزایی میکند.
4- پرهیز از حرکت های ایضایی در بازار (برخوردهای انتظامی و قضایی)
برای حل معضل بازار خودرو به جای مبارزه با دلال ها باید با انگیزه دلالی مبارزه کرد. برای حل مشکلات اقتصادی باید از راهکارهای اقتصادی بهره گرفت. مصداق این مدعا سیستمی عمل کردن تمامی بانکها برای دادن دسته چک به متقاضیان است.

پژوهشگر: مریم سمردپی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری جشنواره ارتقای شفافیت در زمینه سند تحول قوه قضاییه
محوطه ارگ سلطانیه زنجان ، نیازمند احیا و مرمت
لرستان میزبان نشست کانون های طلاب هلال احمر
بحران خاک در ایران جدی‌تر از بحران آب
وداع با دده موسلوم؛ نغمه‌های فاخر آشیقی جاودانه ماند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن دانشگاه‌های استان سمنان تا پایان هفته
برگزاری همایش تخصصی سرمایه گذاری با عنوان «آینده‌ای که می‌سازیم» درقم
مصاف چوکا تالش و اسپاد تهران در ایستگاه هفتم لیگ دسته دوم فوتبال
استمرار کاهش کیفیت هوا در سمنان
کشف احتکار ۱۰۰ میلیارد ریالی در مراغه
علوی: تکلیف حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فردا مشخص می‌شود
برگزاری مسابقه نقاشی در تبریز
تمدید تعطیلی فرهنگسرا‌های کیش تا جمعه ۱۳ آذر
سال گذشته مانور پدافندی بامحوریت مراکز هسته‌ای در قم برگزار شد
بسته خبر‌های کوتاه ۱۰ آذر در یک نگاه
چاپ کتاب مجموعه بازی‌های آموزشی در آباده
تعطیلی یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در رشت
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان؛ ۱۱ و ۱۲ آذر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
نارکو تروریسم؛ بهانه تازه واشینگتن برای فشار بر کاراکاس
پیش بینی هواشناسی هرمزگان دهم آذر ماه
ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان و معلولان آذربایجان شرقی
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
درخشش تیم خردسالان آذربایجان‌شرقی در مسابقات تکواندو
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۳ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)