• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۶۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
یادداشت پژوهشی

چرایی موفق نبودن سیاستهای قیمت گذاری خودرو و راه حل های پیش رو

این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

پژوهش خبری صدا وسیما: این روزها شاهد آشفتگی و تلاطم در بازار خودرو هستیم. نوسان قیمت خودروهای داخلی سیر صعودی به خود گرفته و مصرف کنندگان واقعی را سردرگم کرده است. به باور کارشناسان ورود نقدینگی لجام گسیخته به بازارها سبب این مسئله شده است.

برای درک این موضوع فهم سه نکته ضروری است:
1- سیاستگذاری های وزارت صنعت عموما ناظر بر صنعت خودرو و قیمت تمام شده خودرو در کارخانه است. اما موضوعی که مردم را آزار می دهد، قیمت خودرو در بازار است.
2- قیمت کارخانه یا هزینه تمام شده شامل دستمزد، مواد، هزینه سربار و ... است که این هزینه های تمام شده قابل مدیریت است و تا یک چهارم و حتی تا یک سوم قابل کاهش دادن است..
3- سیاست اشتباه افزایش عرضه برای کنترل قیمت به جای مدیریت تقاضا. قطعا افزایش تولید به کنترل قیمت کمک میکند اما قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه متاثر از کمبود عرضه باشد متاثر از افزایش سفته بازی در بازار است. انتظارات تورمی و تا حدودی شدت گرفتن تحریم ها و ضرورت حفظ ارزش دارایی ها در شرایط تورمی موجب شده تقاضای سفته بازی و ظرفیت دلالی در جامعه، افزایش یابد.

اما راه حل چیست و چه باید کرد؟
صاحب نظران بازار خودرو چهار راه حل زیر را برای ساماندهی بازار خودرو ضروری میدانند:
1-تشکیل سامانه جامع معاملات خودرو برای مدیریت تقاضای سفته بازی
وقتی اطلاعات کامل در دست دولت قرار گیرد‏، سیاستگذار قادر خواهد بود، تصمیمات صحیحی با ابزارهایی مانند مالیات، کنترل تقاضا و ... در خصوص مدیریت بازار (مدیریت تقاضای بالای سفته بازی) اتخاذ کند.
2- حل ساختاری معضل صنعت خودرو به جای استفاده از نهادهایی مانند شورای رقابت و ...
ورورد شورای رقابت و یا هر نهاد دیگر مانند این نهاد (ستاد تنظیم بازار) در واقع تنها نشان دهنده رسمیت بخشیدن به افزایش قیمتها در بازار است. تنها راهکار صنعت خودرو یک اصلاح بنیادی- ساختاری در مدیریت این صنعت است تا این صنعت که ساختاری شبه دولتی دارد، بتواند قیمت تمام شده اش را پایین بیاورد. هزینه های اضافی و غیرشفاف در این صنعت فراوان است که شاید حتی با کنترل شدید هم قابل ردیابی نباشد.
3- ضرورت خصوصی سازی واقعی در این صنعت
یکی از شروط لازم برای رشد بهره وری در صنعت خودرو و حضور در بازارهای صادراتی، واگذاری شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه است. واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی در قالب صندوق های ETF ، صرفا به نفع دولت است چرا که با حفظ سهام خود، درآمدزایی میکند.
4- پرهیز از حرکت های ایضایی در بازار (برخوردهای انتظامی و قضایی)
برای حل معضل بازار خودرو به جای مبارزه با دلال ها باید با انگیزه دلالی مبارزه کرد. برای حل مشکلات اقتصادی باید از راهکارهای اقتصادی بهره گرفت. مصداق این مدعا سیستمی عمل کردن تمامی بانکها برای دادن دسته چک به متقاضیان است.

پژوهشگر: مریم سمردپی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز اجرای طرح خانه سبز در کاشان
چالیدره میزبان مرحله سوم لیگ دوچرخه سواری کوهستان خراسان رضوی
المپیکی شدن این رشته کار شما را سخت‌تر و حمایت ما را بیشتر می‌کند
مجلس و هویتی که مردم به آن می بخشند
نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
واگذاری ۲۰ تا ۳۰ ساله ورزشگاه‌ها به باشگاه‌های توانمند
پیش‌بینی بارش پراکنده باران در استان بوشهر
درخشش دوباره تکواندوی خراسان رضوی در رقابت‌ های قهرمانِ قهرمانان
رفع تصرف فوری بیش از ۳ متر مربع از اراضی ملی در اهواز
تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه
۱۲ رتبه برتر کنکور در میان دانش‌آموزان دارای معلولیت؛ نمود اراده و تلاش در برابر محدودیت‌ها
البرز بارانی شد
هوشمندسازی ۱.۸ میلیون مشترک پرمصرف خانگی و تجاری آغاز شد
ساماندهی جدیدِ فضای مجازی نیازمند بازنگری جدی است
تداوم غلظت آلاینده‌ها در استان همدان
افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد
ضرورت راه‌اندازی موزه‌های علوم پزشکی
شانزدهمین سازش در پرونده قتل عمد در لرستان
رونمایی از «جشنواره بازارپردازی فرهنگ و بازی‌های رایانه‌ای» در رویداد هفت خوان
میزان هدر رفت واقعی آب در تهران ۱۰ درصد است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
دستگیری زورگیران اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
چالش‌های بازگشت ارز صادراتی
رژیم صهیونی و آمریکا با پیشرفت کشور‌های اسلامی مخالفند
تولید محصولات تقلبی آرایشی و بهداشتی
برگزاری همایش در روز‌های آلوده تهران!
عاقبت پشت کردن به وطن
نقش مخرب رژیم صهیونی محور مذاکرت لاریجانی و فیدان
امسال، حدود ۴۴ مدرسه غیردولتی متخلف لغو امتیاز شده‌اند
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا
دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند
انهدام باند قاچاق مهمات جنگی در کردستان
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی در تهران  (۱ نظر)
پاسخ رهبر انقلاب به نامه نوه سرلشکر شهید حاجی‌زاده  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
تمامی مدارس خراسان رضوی فردا ۸ آذرماه دایر هستند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
درخشش وزنه بردار سمنانی در کشور  (۱ نظر)
غلظت آلاینده ها و غبار در سمنان  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
هیچ ضرب‌الاجل اسرائیلی برای جنگ قریب‌الوقوع وجود ندارد  (۱ نظر)
سفر علی لاریجانی شتاب تازه‌ای در روابط اسلام‌آباد  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)