• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۲۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
اقتصادی
یادداشت روز

ساماندهی اصولی بازار خودرو؛ نخواستن یا نتوانستن

قیمت‌های عجیب خودرو‌های داخلی و انتشار تصاویری از پارکینگ های پر از خودروهای صفر باعث شد تا سرپرست وزارت صمت چاره اندیشی کند.

پس از افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در هفته‌های اخیر و انتشار تصاویری از پارکینگ‌های مملو از خودرو‌های صفر و گلایه مردم از رفتار خودروسازان، سرپرست وزارت صمت اعلام کرد از ابتدای مهر، ماهانه ۲۵ هزار خودرو در طرح فروش فوق العاده عرضه می‌شود.

با این تصمیم، یک علامت سوال دوباره ایجاد می‌شود
که اگر خودروسازان توان عرضه ماهانه این حجم از خودرو را دارند پس چرا در توجیه دپوی خودرو‌های صفر در پارکینگ‌ها اعلام می‌کنند که نقص قطعه دارند و نقص قطعه ۲۵ هزار خودرو در هر ماه چگونه تامین خواهد شد؟

از سویی افزایش قابل توجه قیمت خودرو‌های داخلی در بازار و انفعال دستگاه‌های ناظر، موضوعی است که در بلند مدت با این نسخه ها، علاج پیدا نمی‌کند.

 وقتی در این شرایط خاص واردات خودرو ممنوع است و تولید کننده هم رغبتش به عرضه کمتر خودرو به بازار است و همچنین نبود قانون و نظارت بر خرید و فروش خودرو در بازار، همه این‌ها باعث می‌شود تا قیمت‌ها بدون ضابطه با افزایش چشمگیری مواجه شود. برخی کارشناسان براین عقیده اند که در کنار عرضه مداوم خودرو باید سقف قیمت برای فروش در بازار تعیین کرد.

 سقف قیمت برای خودرو‌ها یعنی تعیین درصد سود برای فروش خودرو در بازار آزاد، موضوعی که اردیبهشت ماه امسال رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد: «برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و با آن مقابله کنند.»

 اما این خبر رئیس سازمان حمایت، هیچگاه عملی نشد و بازار خودرو به حال خود رها شد.

حالا سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید:، چون سقف قیمت در بازار وجود ندارد امکان نظارت نیست.

در این میان بیشترین نفع را از عدم تعیین سقف قیمت، خودروسازان می‌برند، چون هرچه قیمت در بازار افزایش یابد فشار و توجیه خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها و بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه به حاشیه بازار بیشتر می‌شود. 

در هفته گذشته قیمت خودرو‌های داخلی تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت به عنوان مثال، پراید ۱۱۱ با افزایش حدود ۴ میلیون تومانی به ۱۰۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۴ با افزایش ۸ میلیون تومانی به ۱۸۲ میلیون تومان، سمند ال ایکس با افزایش ۱۳ میلیون تومانی به ۱۷۰ میلیون تومان و پژو پارس با افزایش حدود ۱۰ میلیون تومانی به حدود ۲۳۰ میلیون تومان رسید افزایش قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد به دلیل رها شدگی بازار از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت است. 

از سوی دیگر مجوز افزایش قیمت سه ماه یک بار برای خودرو سازان نیز از سوی شورای رقابت، همه معادلات را برای خریداران خودرو برهم زده است و تحریک قابل توجه برای بازار به شمار می‌آید. 

هرچند رئیس شورای رقابت می‌گوید قیمت گذاری‌ها برای تولید کننده و مصرف کننده عادلانه است، اما کارشناسان بر این عقیده اند که این روش افزایش قیمت، هیچ تناسبی با سطح درآمد مردم ندارد. 

حال که عرضه خودرو توسط خودروسازان قطره چکانیست و بازار با قیمت‌های عجیب و غریب روبروست و سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان، ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی در برابر مطالبه مردم مبنی بر نظارت جدی بر بازار خودرو، اقدام قابل توجهی انجام نمی‌دهند، لازم است نهاد‌هایی فراتر از این متولیان چاره‌ای اساسی برای بازار خودرو بیابند. 
 
معافیت‎های مالیاتی؛ چالش یا مجالی برای بده بستان    امیر اصلانخانی
  سردبیر گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
وضعیت مطلوب ذخایر خونی در یزد
قائم‌پناه: گازوئیل با سولفور بالا صحت ندارد
کمبود مرکز نگهداری برای معتادان در ۷ استان کشور
آغاز ساخت مدرسه ۱۲کلاسه تیزهوشان پسرانه خیّرساز در ماکو
قاچاقچی تریاک با ۳۴ کیلو ماده مخدر در قم دستگیر شد
انتخابات الکترونیکی شوراها در مازندران زیر ذره‌بین ۳۰۰ ناظر
تخصیص ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه‌تمام تربت‌جام و صالح‌آباد
آیت‌الله ناصری: تفکر و برنامه‌ریزی، کلید بهره‌برداری صحیح از نعمت‌ها
فعالیت ۲۷ شرکت اقتصاد دیجیتال در اردبیل
برگزاری همایش مهر ماندگار در شهرستان ماکو
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت
بندرانزلی پرباران‌ترین شهر گیلان شد
بررسی راهکارهای مدیریت پایدار خاک در نشست روز جهانی خاک چالدران
متهمان پرونده اردوگاه بم کارمند دولت نبوده‌اند
اهدای ۱۳۵ سری جهیزیه به‌نوعروسان تربت جامی
افتتاح دبستان ۳ کلاسه در روستای تازه‌آباد کوهدشت
اجرای محله محور بهینه‌سازی مصرف در قم
تعامل با دانشگاه و حوزه، راه ارتقای عملکرد دستگاه قضایی
استمرار پایش مشترک آنفولانزای پرندگان در زیستگاه‌های شهرستان چایپاره
مرغِ گران، مدیریتِ نایاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
سقف کیفری مهریه مشخص شد
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
نامه ایران، روسیه و چین درباره پایان قطعنامه ۲۲۳۱
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
استان یزد فردا بارانی می شود
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)
طرح ملی نشت‌یابی هوشمند آب با فناوری ماهواره‌ای  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)