سال ۱۴۰۱؛ رشد تولید در صنعت نساجی و پوشاک
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۱، صنعت نساجی رشد ۱۷.۱ درصدی و صنعت پوشاک رشد ۶ درصدی داشته است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از وزارت صمت؛ آقای محسن گرجی افزود: در حوزه صنعت پوشاک دستکم ۱۰۰ هزار واحد تولیدی ثبت شده در اصناف داریم که به غیر از مجموعه واحدهای مشاغل خانگی و مزونهایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند.
وی تاکید کرد: ۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی نیز وجود دارد که اینها به غیر از فعالانی هستند که در حوزه فضای مجازی و بعضا بدون مجوز فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه نزدیک به یکهزار واحد صنعتی تولیدی نیز در کشور فعال هستند، افزود: در مجموع واحدهای تولیدی صنعتی و صنفی حدود یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کارند.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در صنعت نساجی ۱۷.۱ درصد درمقایسه با سال ۱۴۰۰ بود که در کل رستههای صنعتی بالاترین عدد را داشت. در حوزه پوشاک رشد اقتصادی ۶ درصد ثبت شده که به هدفگذاری هشت درصدی نزدیک بود.
وی گفت: در سال جاری نیز در اردیبهشتماه، شامخ (شاخص مدیران خرید) که شاخصی برای فضای کسب و کارها در حوزه پوشاک است ۷۵ درصد و در آخرین آمار در خردادماه ۶۵ درصد بود، که نسبت به متوسط اقتصادی صنعتی که ۵۵ درصد و شامخ اقتصادی ۵۰ درصد، بالاتر است و نشان میدهد که فضای کسبوکار در صنعت پوشاک به طور نسبی فضای مناسبی است.
گرجی ادامه داد: واردات ماشینآلات دوختمان در سال گذشته حدود ۹۵۰ هزار دلار بود. این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ هزار دلار بوده است؛ بنابراین رشد تقریبا ۴۰ درصدی در ماشینآلات دوخت ثبت شده است.
صنعت پوشاک کشور، صنعتی روبه رشد است
وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد اولیه نیز رشد داشتهایم، گفت: مجموع همه اینها نشان میدهد که صنعت پوشاک کشور یک صنعت رو به رشد و در یک فضای خوب مورد حمایت سطوح مختلف حاکمیت است.
وی افزود: اهمیت این زنجیره ارزش بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که در صنعت پوشاک، تا چه میزان از رویدادهای تجاری استفاده میشود.
گرجی با طرح این مثال که برپایی جشنها و خرید هدایا در سال نو میلادی باعث چرخش اقتصاد میشود؛ اتفاقی که به مرور زمان با نگاه تجاری به سال نو میلادی که رویدادی ۱۵۰ ساله است شکل گرفت، افزود: در رویدادهای فرهنگی- بومی ظرفیتهایی وجود دارد که صنعتمان چندان بدان توجه نکرده است.
با تکیه بر رویدادهای فرهنگی، رکود بازار پوشاک رفع میشود
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با اشاره به اینکه صنعتگران پوشاک داخلی معتقدند که در سه ماه از سال (ابتدای خرداد تا پایان مرداد) رکود بر بازار صنعت پوشاک حاکم است، اضافهکرد: با تکیه بر رویدادهای فرهنگی، این رکود رفع میشود. در این زمینه فقط باید از ظرفیتها استفاده کرد و غیرمرتبط با زنجیره ارزش هم نیست.
وی گفت: تجربههای جهانی نشان میدهد که میتوان از ظرفیتهای جهانی استفادههای اقتصادی خوبی کرد و این برایمان جای کار بسیار دارد.