پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) گفت: با وجود مشکلات مالی، تلاش کرده ایم ناوگان حامل پرچم را سرپا نگهداریم و ناوگان خود را توسعه دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شمس الدین فرزادی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اولویت اول ایران ایر توسعه ناوگان هواپیمایی خود است.
وی افزود: زمانی که تصدی ایران ایر را به عهده گرفتم با تجمع کارکنان مواجه بودیم، اما در حال حاضر چالشها با کارکنان کمتر شده و بحث اصلاح حقوق و معیشت آنها در حال پیگیری است و میانگین حقوق کارکنان را بین ۳ تا ۷ میلیون تومان افزایش دادیم.
مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: هزار و ۵۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه به کارکنان هما داده شده و هزار و ۴۷۰ نفر از کارکنان هما تعیین وضعیت استخدامی شده اند.
فرزادی پور افزود: اورژانس هوایی در کشور متولی ندارد و ما با راه اندازی مرکز سلامت هما امیدواریم ظرف یک ماه آینده این امر انجام شود.
وی بیان کرد: فعالیتهای مربوط به اورژانس هوایی را چارتر کنندهها انجام میدهند که حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای انتقال بیمار هزینه برمی دارد، اما اگر ایران ایر بخواهد این امر را انجام دهد ۶ الی ۸ صندلی را باز میکنیم و صرفا هزینه این تعداد صندلی را از بیمار میگیریم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما که با وجود کمبود صندلی، آیا سازمان هواپیمایی کشوری موافق این رویه است گفت: این امر همیشگی نیست و بیشتر این موارد در پروازهای خارجی متداول است.
وی اظهار کرد: تعمیرات اساسی و اورهال ۳۵۰ فروند هواپیمای زمین گیر در ایران ایر انجام شده که اختلاف هزینه تعمیرات آن بین داخل با خارج شرکت، حدود ۳۰ میلیارد تومان صرفه جویی به همراه داشته است.
مدیرعامل ایران ایر اظهار کرد: تاخیرات ناشی از تجهیزات زمین گیر شده به ۶ درصد رسیده است و در حوزه عملیات، در ۹ ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ سورتی پرواز داشتیم.
وی ادامه داد: ۷۱۴ هزار و ۶۹۹ مسافر در سال ۱۴۰۱ با هواپیماهای ایران ایر جابجا شدند، اما در ۹ ماهه امسال ۵ درصد افزایش جابجایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و جابجایی مسافر در سفرهای خارجی این شرکت ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: در سال ۹۹، حدود ۳ و یک دهم میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹ و ۷ دهم میلیون دلار هزینه خرید قطعات شده است.
وی گفت: تجهیزاتی از ایران ایر در شرکت هواپیمایی لوفتانزا به ارزش ۵ میلیون دلار بود که به کشور بازگردانده شد و تعدادی موتور هواپیما نیز در کشور اندونزی داشتیم که هزینه را پرداخت کرده و موتورها را دریافت کردیم.
مدیرعامل ایران ایر همچنین در خصوص بدهی های این شرکت گفت: ۵۵۰ میلیارد تومان بدهی به یک بانک داشتیم که پرداخت کردیم، اما ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر به بانک صنعت و معدن بدهکاریم که توان پرداخت آن را نداریم و تمام بدهیهای خود را به فرودگاهها پرداخت کرده ایم.