• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۸۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۲
اقتصادی » صنعت
تاکید دبیر انجمن خودروسازان؛

قرارداد‌های بلند مدت با اتوبوس‌سازان منعقد شود

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به افت ۱۹ درصدی تولید اتوبوس در سه‌ماهه نخست امسال، تأکید کرد: حل مشکلات ارزی و انعقاد قرارداد‌های بلند مدت با شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط، تنها راه حفظ اشتغال و توسعه صنعت اتوبوس‌سازی در کشور است.

قرارداد‌های بلند مدت با اتوبوس‌سازان منعقد شود

 احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه آمار تولید اتوبوس با تأخیر در اختیار این انجمن قرار می‌گیرد، گفت: در سه‌ماهه نخست امسال ۱۸۷۰ دستگاه اتوبوس تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است. البته احتمال می‌دهم بخشی از این افت در ماه‌های بعدی جبران شود.

وی یکی از دلایل اصلی این کاهش تولید را مشکلات ارزی عنوان کرد و افزود: تأمین به‌موقع ارز و ثبت سفارش برای تولیدکنندگان با تأخیر انجام می‌شود؛ همین مسئله موجب می‌شود که روند تولید با مشکل روبه‌رو شود. اتوبوس محصولی گران‌قیمت است و شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانند بدون قرارداد مشخص و پایدار، تعداد زیادی اتوبوس تولید و در انتظار خریدار بمانند.

نعمت‌بخش تأکید کرد: صنعت اتوبوس‌سازی نیازمند قرارداد‌های طولانی مدت با نهاد‌های متولی است؛ بار‌ها به وزارت کشور پیشنهاد کرده‌ایم برای اتوبوس‌های درون‌شهری قرارداد‌های چهار تا پنج ساله با تولیدکنندگان داخلی امضا کند. 

دبیر انجمن خودروسازان افزود: همین انتظار را هم از وزارت راه و شهرسازی داریم تا برای اتوبوس‌های برون‌شهری قرارداد‌های بلندمدت منعقد کند؛ چنین قرارداد‌هایی باعث می‌شود تولیدکننده بداند در سال‌های آینده چه میزان تقاضا وجود دارد، بتواند با طرف خارجی برای تأمین قطعات یا فناوری مذاکره کند و حتی تخفیف بیشتری بگیرد. 

نعمت بخش ادامه داد: از طرف دیگر، دو طرف می‌توانند جریمه‌هایی تعیین کنند؛ مثلاً اگر خودروساز اتوبوس را با تأخیر تحویل داد جریمه شود و در مقابل، اگر دولت پیش‌پرداخت یا ارز را به‌موقع نداد مشمول جریمه باشد.

وی با انتقاد از سیاست شهرداری‌ها گفت: تجربه نشان داده شهرداری‌ها سال‌ها اتوبوسی خریداری نمی‌کنند، اما ناگهان شهردار تهران یا سایر شهر‌ها اقدام به واردات اتوبوس آماده از خارج می‌کنند. این کار هم به صنعت داخلی ضربه می‌زند و هم باعث می‌شود کارگران ما بیکار شوند، در حالی‌که کارگران خارجی سر کار می‌روند، این رویه واقعاً ناجوانمردانه است.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: شهرداری‌ها بهتر از هر نهادی می‌دانند چند سال آینده چه میزان اتوبوس نیاز دارند و می‌توانند برای این موضوع قرارداد پایدار ببندند. 

به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی هم آمادگی دارند که بر اساس این قرارداد‌ها نیاز کشور را تأمین کنند. ما بار‌ها گفته‌ایم که اگر این قرارداد‌های طویل‌المدت منعقد شود، نه‌تنها ظرفیت تولید داخل فعال می‌شود، بلکه اشتغال حفظ خواهد شد و وابستگی به واردات کاهش می‌یابد.

نعمت‌بخش تأکید کرد: انتظار ما این است که وزارت کشور، وزارت راه و شهرداری‌ها به جای واردات اتوبوس آماده، به توانمندی‌های داخلی اعتماد کنند. قرارداد‌های پایدار و مشخص، بهترین راه برای توسعه صنعت اتوبوس‌سازی و رفع نیاز واقعی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف لاشه دو دلفین در ساحل خلیج گواتر و خور باهو
کشف قیمت بنزین سوپر وارداتی در بورس انرژی
فرهنگ گسترش تولید انرژی خورشیدی
نشست اعضای شورای اداری شهرستان تهران برگزار شد
کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس ملی حکمرانی آب
ضرورت کاهش مصرف ال‌پی‌جی و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور
ارسالی‌های شما به با مخاطبان در بیست و هفتم آبان
استفاده ترامپ از ونزوئلا برای انحراف افکار عمومی
تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور تحت حمایت کمیته امداد در مازندران
بهره‌مندی ۱۲۰۰ نفر نخبه همدانی از تسهیلات بنیاد نخبگان همدان
پاکستان جنایات اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرد
مسابقات مهارت های شغلی نداجا
ضرورت بازگشت زمان پاسخ‌دهی استعلام‌های گمرکی به سقف قانونی
نگاهی به برنامه های امروز رادیو فرهنگ
بزرگترین پرونده فساد فوتبال ترکیه با احضار ۱۰۲۴ بازیکن
تقریظ‌های رهبر انقلاب بر سه کتاب حوزه دفاع مقدس و مقاومت، رونمایی می‌شود
اجرای ۲۶ برنامه محوری کار آفرینی در چهار محال و بختیاری
راه‌اندازی سامانه رصد فضای مجازی انتخابات در استان با هوش مصنوعی
بانک تجارت آذربایجان‌غربی برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای استان اعلام آمادگی کرد
میزان محبوبیت ترامپ به ۳۸ درصد کاهش یافت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
فرخی دومین طلایی ایران در کشتی فرنگی
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)