• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۳
سیاسی » مجلس

کمیسیون اصل نود ترک فعل‌ها و کمبودهای اجرای کامل «نماد» را پیگیری می‌کند

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر پشتیبانی از اجرای طرح «نماد» به عنوان یک نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، گفت: وزارت آموزش و پرورش باید برنامه عملیاتی مدرسه - محور با زمان‌بندی و شاخص‌های ارزیابی را به کمیسیون ارائه دهد و ما با ابزارهای قانونی، ترک فعل‌ها و کمبودها را پیگیری خواهیم کرد.

کمیسیون اصل نود ترک فعل‌ها و کمبودهای اجرای کامل «نماد» را پیگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس  در خصوص اهمیت "نماد"گفت: نماد نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، چارچوب ملی با هدف پیشگیری، شناسایی به‌موقع، مداخله مؤثر و پیگیری مشکلات روانی-اجتماعی دانش‌آموزان، شبکه همکاری بین دستگاهی با ارتباط مدرسه و نهادهای اجتماعی و حمایتی، مبتنی بر تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که هدف از "نماد" پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد، خشونت، افسردگی، فرار، اختلالات رفتاری و غیره) است.

وی با اشاره به هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نماد، بیان کرد: غربالگری و مداخله به‌موقع، ایجاد امنیت روانی و محیط تربیتی سالم در مدرسه و ارتقای ارتباط خانواده-مدرسه، حمایت و پیگیری تخصصی برای موارد حاد یا خانوادگی با ایجاد این سامانه می تواند انجام شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرا و سازوکار این طرح اظهار کرد: سازو کار این طرح‌، مدرسه محور و با نقش کلیدی مدیر، معلم، مشاور و مربی پرورشی در شناسایی اولیه و ثبت در سامانه نماد است که در سطح منطقه و استان می تواند با بررسی پرونده‌ها، ارجاع به متخصصان، مدیریت موارد پیچیده انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: ستاد ملی بین‌دستگاهی شامل آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و دادستانی، سازمان تبلیغات، سازمان جوانان، هلال احمر، سازمان امور اجتماعی کشور است که باید همکاری لازم را انجام دهند و هدف ایجاد زنجیره حمایتی برای هر دانش‌آموز در معرض آسیب است.

به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خروجی‌های مورد انتظار با اجرای "نماد" کاهش افت تحصیلی و آسیب‌های پرخطر نوجوانی، افزایش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری، تقویت توان خانواده در مدیریت مسائل فرزندان و مستندسازی وضعیت آسیب‌ها برای تصمیم‌گیری ملی است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم شورای اسلامی به تعهدات قانونی و ارتباط با سند تحول بنیادین اشاره و تأکيد کرد: اجرای" نماد "تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش و همسو با سند تحول بنیادین (راهکارهای مرتبط با پیشگیری و مراقبت اجتماعی، مدرسه-محور شدن اجرای نماد) است اما این اجرای این تکلیف قانونی چالش های عمده‌ای هم دارد، از جمله نبود توازن جایگاه نظارتی در استان‌ها، کمبود مشاوران در مدارس، ظرفیت سامانه و گزارش‌دهی ناکارآمد، ضعف همکاری بین دستگاهی، عدم اجرای کامل غربالگری، نبود برنامه مدرسه‌محور و موازی‌کاری پرورشی است.

وی در ادامه به نکات و محورهای کلیدی درخواست‌ها و پیشنهادهای کمیسیون اصل نود اشاره و اعلام کرد: تثبیت جایگاه نظارتی و حمایت قانونی با نگاه حمایتی و دقیق، اجرای تکالیف سند تحول بنیادین و نماد به صورت مدرسه-محور از نکات کلیدی است. همچنین در این راستا وجود مسئول پاسخگو در هر سطح (مدرسه، منطقه،استان) ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: زنجیره واحد هم‌سویی بین دستگاه‌ها و اجرای الزامی و عدم ترک فعل‌ها از دیگر موارد محورها است و داده و گزارش‌دهی شفاف برای ارزیابی اثر (شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب، اقدامات انجام‌شده، نتایج) باید پیگیری شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به نقش محوری مدرسه و نقش حمایت‌گر ستاد به عنوان پشتیبان اشاره و تصریح کرد: برنامه زمان‌بندی، مسئول-محور و شاخص‌های ارزیابی برای اجرای کامل نماد، تفاهم‌نامه‌های عملیاتی با بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، بهداشت و سایر نهادها با خروجی قابل سنجش نیز از دیگر موارد محورهای اصلی "نماد" است.

وی از ایجاد سامانه یکپارچه پایش آسیب‌های دانش‌آموزی خبر داد و گفت: تخصیص بودجه مشخص و قابل نظارت (مثلاً سهم مشخص از بودجه استانی برای پیشگیری) ضروریست و نقشه جامع مداخلات تربیتی برای جلوگیری از موازی‌کاری، تقویت پیوند مدرسه با خانواده و طرح پیام مدرسه برای والدین و آموزش خانواده درباره مدیریت فضای مجازی و مسائل فرزندان باید اجرا شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح "یارمدرسه "در راستای طرح "نماد" اطلاع داد و گفت: تعریف استاندارد برای "یار مدرسه" و تخصیص منابع انسانی (مشاوران پرورشی) برای حمایت طرح "نماد" است و پروتکل‌های غربالگری، محرمانگی داده‌ها و مداخله فوری برای بحران‌ها (مشابه طرح ۱۱۵)، ایجاد قرارگاه عملیات مجلسی نماد در مناطق و تخصیص نیروهای پاسخگو، نیز باید اجرایی شود.

وی تأکيد کرد: گزارش‌های فصلی و جمع‌آوری شکایات مردمی باید برای تکمیل روند نظارتی، ارائه نسخه اولیه نقشه جامع، مداخلات تربیتی و اصلاحات اجرایی تا مهلت‌های مشخص به کمیسیون نود ارائه شود. همچنین کمیسیون اصل نود مجلس موضوع را به صورت پروژه‌ای زمان‌بندی‌شده با محوریت ارزیابی و گزارش به صحن علنی مجلس پیگیری می کند تا به عنوان سند رسمی در اسناد ملی ثبت شود و امکان بودجه و نظارت فراهم شود البته همراهی مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزش یک ضرورت جدی است و این اعلام آمادگی میسر است تا جلسه‌ای با محوریت موضوع در یکی از نشست‌های یکشنبه صبح مجلس برگزار شود و از ظرفیت‌های موجود برای اجرای برنامه استفاده شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: "نماد" باید از سطح شعار خارج و به سطح مدرسه برسد و مدارس میدان عملیات باشند. همچنین وزیر و وزارت آموزش و پرورش باید برنامه عملیاتی مدرسه - محور با زمان‌بندی و شاخص‌های ارزیابی ارائه دهند و کمیسیون اصل نود آماده است با ابزارهای قانونی، ترک فعل‌ها و کمبودها را پیگیری و از اجرای کامل نماد پشتیبانی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تهیه و توزیع هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی و یلدایی بین نیازمندان فارس
مدت زمان خرید سهام بانک آینده با نماد «وآیند» تمدید شد
تأمین مالی تولیدکنندگان جوان با حمایت صندوق ضمانت صادرات
بارش باران و برف از امروز تا پنجشنبه در قم
پایش هوشمند حیات‌وحش در جنوب استان اردبیل
لامرد بیشترین سهم بارش ها را به خود اختصاص داد
اهدای ۸ سری جهیزیه به مددجویان بهزیستی فریمان
شناسایی بیش از ۱۰۵ گونه جانوری در مناطق حفاظت‌شده مهریز
باید وارد عرصه‌های ناشناخته در فناوری بشویم
 مطالبات سرمایه‌گذاران رضایت خودرو در مسیر پرداخت
بیش از ۶ هزار حساب ۲۵۱ مظنون به پولشویی در بازار ارز با تراکنش ۲۱۰ همتی مسدود شد
ضربه پلیس به شبکه‌های مالخری کشور با تکمیل بانک اطلاعاتی بیش از ۲ هزار نفر
افتتاح دومین کارخانه تولید آسفالت در خرم آباد
مسدود شدن دو مسیر ورودی شهر بیرم
هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای قم
حادثه واژگونی مینی‌بوس مدرسه در جاده نیشابور، مصدوم با حال وخیم ندارد
غلامرضا محمدی سرمربی تیم کشتی آزاد نوجوانان شد
قدردانی امام جمعه مشهد از خدمات ارزشمند نهاد مبارزه با مواد مخدر
سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت‌شده مراکان
کشف قرص های غیر مجاز در تفرش
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد
شهروندان برای پیشگیری از یخ‌زدگی و پس‌زدگی فاضلاب اقدام کنند
خداداد عزیزی و رفیعی جریمه شدند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری جشنواره اصلاح روش‌ تدریس
رحمتی: خیبر برنده واقعی بازی بود
تعداد فوتی های واژگونی اتوبوس مسافربری به ۱۳ نفر رسید
برف و باران به فارس رسید
ریل گذاری بیش از ۵۰ درصد راه آهن چابهار به زاهدان
مخالفت مردم لبنان با خلع سلاح حزب الله
هشدار بارش باران شدید در ۴ استان
بخشنامه تغییر ساعت کاری ادارات ابلاغ شد
بازگشت به آغوش گرم خانواده پس از ۸۳ سال
ورود سامانه بارشی به استان قم از فردا شب
ارسال بیش از ۱۱۳۳ اثر به دومین همایش ملی امامت‌پژوهی در واحد پردیس
جزئیات تازه طرح دولت برای حقوق کارکنان
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد  (۱۶ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان  (۱ نظر)
معلم کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری جشنواره اصلاح روش‌ تدریس  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
کنکور تمام طرح‌های تربیتی را نقش بر آب می‌کند  (۱ نظر)
امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در مرحله اول المپیاد‌های علمی کشور  (۱ نظر)
سردار زهرایی: ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون  (۱ نظر)
هشدار سطح قرمز هواشناسی در هرمزگان  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)
طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ۱۵ همت اعتبار  (۱ نظر)
همایش بزرگ «شکوه ایثار» در گچساران  (۱ نظر)