• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
اجتماعی

آلودگی هوا نشان می دهد بنزین مصرفی ، یورو ۴ نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو ۴ نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما ودر پاسخ به این پرسش که آیا بنزین مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد یا خیر؟ گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو 4 نیست.
وی افزود: کشورهای اروپایی نیز مقدار محدودی بنزین یورو 4 تولید می کنند که بیشتر آن را برای استفاده خود در نظر می گیرند و مقدار کمی را صادر می کنند.موسوی نژاد اضافه کرد: همه اینها نشان می دهد که بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است.
سید جعفر تشکری هاشمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه از ابزارهای اندازه گیری استاندارد برخورداریم افزود: شهرداری تهران 21 ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست 18 ایستگاه در تهران دارند.معاون شهردار و رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس اندازه گیری ها و بررسی ها، مهمترین آلاینده حاکم بر هوای شهر در مرحله نخست ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون و در مرحله دوم ذرات زیر ۱۰ میکرون است.
وی ادامه داد: در برخی نقاط میزان آلودگی ، بیشتر و در برخی کمتر است و در سنجش میزان آلودگی، میانگین آن در نظر گرفته می شود.
تشکری هاشمی گفت: هر گاه میزان آلایندگی از 150 بالاتر برود در شرایط ناسالم قرار می گیریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه از طریق 188 ایستگاه در کل کشور میزان آلودگی ها را رصد می کنیم بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد.
علی اصغر رجبی با بیان اینکه عوامل مختلفی آلودگی ها را در تهران منتشر می کنند گفت: منابع متحرک، ثابت، پمپ بنزین ها و ترمینال ها از مهمترین آنها هستند.
وی افزود: منابع انتشار دهنده متحرک مهمترین سهم را در ایجاد آلودگی ها دارند.
وی گفت: تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری ازجمله اقدامات است که شهرداری انجام آن را آغاز کرده است و هر ساله باید گزارش این پیشرفت را به کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران ارسال کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کیفیت سوخت هم بر میزان آلایندگی منابع متحرک و هم ثابت تأثیر ویژه ای دارد.
رجبی با اشاره به اینکه اصفهان در سال نود و دو، 49 روز هوای سالم داشت، گفت: این رقم با استفاده از سوخت گاز به جای مازوت و با استفاده از سوخت های با کیفیت بهتر به 104 روز رسید و در سال 93 نیز از 104 به 200 روز هوای سالم رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین فعلی مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد؟ گفت: سوخت فعلی استاندارد داخلی 4904 دارد که تقریباً معادل استاندارد یورو 4 اروپاست.
در ادامه رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنزین در پمپ بنزین ها و همچنین در مبادی ورودی مرزها و گمرکات کنترل می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوئیل نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، گفت: شاخص ها نشان می دهد که این سوخت ها استاندارد نزدیک به یورو 4 دارند و به ویژه گازوئیل که بسیار بهبود یافت و از میزان آلودگی 7000 PPM گوگرد به 40 PPM رسیده است.
تشکری هاشمی ادامه داد: شاخص اصلی آلودگی هوا؛ ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است که منشأ انتشار و راه های مبارزه با آن باید شناسایی شود.
وی افزود: این آلاینده ها به طور طبیعی در طبیعت کم وجود دارند و محصول سوخت بنزین و آلودگی هستند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که استاندارد پایینی دارند و خودروهای فرسوده و تنظیم نبودن عملیات احتراق در خودروها مرکز اصلی آلودگی است و معاینه فنی نیز بسیار مهم است.
تشکری هاشمی ادامه داد: قانون مقرر می دارد که باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود اما این قانون به درستی اجرا نمی شود.
در ادامه رجبی گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بسیار مهم است  اما اکنون سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کم است و تأثیرات لازم را ندارد.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: در تهران سیستم هوشمند و تجهیزات خوبی برای معاینه فنی داریم اما در برخورد با کسانی که معاینه فنی ندارند، اهمال می شود.
وی افزود: از چهار میلیون خودروی تهران کمتر از 300 هزار دستگاه، معاینه فنی دارند.
تشکری هاشمی ادامه داد: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد، طبق قانون باید از حرکت آن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته حدود 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد گفت: اما در دو سال اخیر ستاد سوخت که متولی این امر بود به انزوا کشیده شد و خودروهای فرسوده به سادگی در شهر تردد می کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40 گرم تولید آلودگی می کند در حالی که این میزان در خودروی غیر آن 2 و 4 دهم گرم است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حذف شوند گفت: موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری نیز در هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می کند اما همچنان این موتورها تولید می شوند.
در ادامه حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران در ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه برای کنترل آلودگی هوا، مدیریت یکپارچه وجود ندارد گفت: 15 ارگان در این زمینه مسئولیت دارند.
وی تأکید کرد: دولت باید مدیریت یکپارچه را در این زمینه ایجاد کند.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: خروج خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد خودروهای کاربراتوری، الزامی کردن معاینه فنی و کنترل آن و استفاده از حمل و نقل عمومی پاک از مهمترین راه های غلبه بر بحران آلودگی هوا در تهران است.
وی افزود: شش هزار اتوبوس باید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود اما حدود شش سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران داده نشده است و این وظیفه دولت است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید 50 درصد هزینه های مترو را تامین کند گفت: در تهران هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم در حالی که دولت تنها 300 میلیارد آن را پرداخت.
رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم در ادامه تاکید کرد: ارتقای زیرساخت های سخت افزاری مانند حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی مدیریت و فرهنگ سازی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ورود لاریجانی به پاکستان
برگزاری یادواره شهدای روستای چیر در استان زنجان
اجتماع ۱۵ ساله عزاداران البرزی در میدان فاطمیه کرج
صدور هشدار سطح نارنجی آلودگی هوا در البرز
برگزاری جلسه شورای پدافند غيرعامل لرستان
عزاداری مردم لرستان در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)
هشدار درباره موج جدید آنفلوآنزا: شدت بالا، سرایت سریع و ضرورت پیشگیری
برگزاری یادواره شهدای انتظامی در سلسله
شهید گمنام ، مهمان جاودانه صدا و سیمای زنجان
تمدید مهلت انتخاب صادرکنندگان برگزیده استانی سال ۱۴۰۴
سفر وزیر امور خارجه در این هفته به فرانسه
در روزهای آلودگی هوا مایعات زیاد مصرف کنید
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۴ آذر
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
تجلیل از خانواده معظم شهدا در خرم آباد
قتل یک استاد دانشگاه به‌دست قاتلان اجاره ای در گتوند
حال و هوای این روزهای مدینه منوره
برگزاری یادواره شهدا در دورود
استمرار آلودگی هوا در سمنان
همه مراکز آموزشی لرستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه
فرار رئال از شکست
جهان می‌تواند بدون آمریکا به کار خود ادامه دهد
آخرین وضعیت کیفیت هوای شهر‌های آذربایجان غربی؛ ۳ آذر ۱۴۰۴
تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
تمامی مقاطع تحصیلی استان‌تهران بجز فیروزکوه غیرحضوری شد
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت مرتضی رضیعی
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
مدارس سراسر استان سه‌شنبه و چهارشنبه غیرحضوری شد
مدارس سیستان بلوچستان در روز‌های پایانی هفته غیرحضوری شد
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
آمریکایی‌ها التماس کردند ایران آتش‌بس را بپذیرد
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)